Biokaasubussilla MM-kisoihin

Asikkalalainen Heikki Raunio liikennöi MM-kisojen ajan Vääksystä Lahteen biokaasubussilla.

Asikkalalaisella Heikki Rauniolla on mainio suunnitelma Lahden MM-kisaviikoille. Hän aikoo kyydittää Asikkalan kylistä ihmisiä kisakaupunkiin ja takaisin pienoislinja-autolla. Eikä millä tahansa bussilla, vaan biokaasubussilla.

Raunio arvelee, että hankkeesta tuskin jää isoa rahallista hyötyä, mutta hänellä onkin tavoitteena suuremmat asiat.

- En usko saavani liikennöinnistä voittoa, mutta tämä on mielestäni tärkeä projekti toisaalta joukkoliikenteen parantamiseen täällä Asikkalassa sekä toisaalta biokaasun käytön lisäämiseen sekä mahdollisesti jossain vaiheessa jopa tuottamiseenkin omalla paikkakunnalla, Raunio kertoo.

Biokaasun raaka-aineiksi kelpaisivat muun muassa maatiloilta saatava lanta sekä eläin- ja kasvijätteet. Myös energiakasvit soveltuvat biokaasun tuotantoon.

- Kunnat voisivat saada raaka-ainetta biojätteistä sekä puhdistamo- ja saostuskaivolietteistä, jotka voitaisiin yhdistää maatiloilta tulevien raaka-aineiden kanssa. Joutsassa, missä on meitä lähin biokaasuasema, käytetään kaikki mahdollinen biokaasun tuotantoon, biokaasun tankkauspisteestä VT24:n vaikutusalueelle haaveileva Raunio kertoo.

Raunio on yrittänyt omalta osaltaan vauhdittaa myös aurinkosähkömarkkinoita. Vihreitä arvoja toimissaan peräävä mies saarnaa mielellään myös tuulisähköstä.

- Tämä pikkubussikokeilu on ollut aiemminkin mielessä, ja ajattelin kokeilumielessä katsoa nyt MM-kisojen ajan minkälaisen vastaanoton se saa.

Mikäli bussireiteille on kysyntää, on Raunio valmis järjestämään bussireittejä myös kesäaikaan.

- Vierumäen, Jenkkapirtin ja Kapakanmäen väli voisi olla sopiva tai Sysmä-Luhanka-Joutsa -suunta, josta on karsiutunut bussivuoroja rajusti, Raunio pohtii.

Raunion 18-paikkaisen, dieselillä kulkevan pikkubussin muuttaminen biokaasubussiksi tuli maksamaan 4 000 euroa. Bensakäyttöisen auton muutostyöt ovat hieman halvemmat, noin 2 500 euroa.

Kaasun ja dieselin seos toimii bussin käyttövoimana. 115-litrainen kaasusäiliö on asennettu bussin alle. Paineensäädin johtaa kaasun moottoriin ja vähentää näin fossiilisen polttoaineen käyttöä.

- Minulla on seossuhteena 40 prosenttia kaasua ja loput dieseliä, yhdellä kaasutankkauksella ajaa noin 400 kilometriä, Heikki Raunio kertoo.

Soili Kaivosoja

Jaa artikkeli

Suosittelemme