Katse kesärenkaisiin

Näillä näppäimillä talvi on takana ja kuumalle kesäkadulle voidaan suunnata kesärenkailla. Ennen kesälaitumille lähtöä on kuitenkin syytä tarkistaa rengaiden kunto. Kulunut kesärengas on liikenteessä aina turvallisuusriski.

Laki määrittää henkilö- ja pakettiauton kesärenkaiden minimiurasyvyydeksi 1,6 millimetriä. Vanha niksi on mitata urasyvyyttä kahden euron kolikolla. Jos kolikon noin neljän millimetrin leveä hopeareunus pilkahtaa esiin renkaan kuviopalan alta, kun kolikko on pystyssä renkaan pääurassa, on syytä marssia hankkimaan uudet renkaat.

- Siinä vaiheessa on jo kova kiire rengasliikkeeseen. Renkaan kyky vastustaa vesiliirtoa heikkenee merkittävästi jo paljon ennen kuin renkaat ovat kuluneet lain sallimaan minimiin, muistuttaa Juhani Aaltonen Käkelän Auto ja Rengas Oy:stä.

Usein unohdetaan painottaa myös sitä, että myös liian vanhat renkaat ovat riski liikenteessä.

- Renkaiden käyttöikä on ehdottomasti korkeintaan 10 vuotta. Siinä ajassa kumi kovettuu eikä renkailla ole enää samanlaisia pito-ominaisuuksia.

Ajavatko suomalaiset sitten huonoilla renkailla?

- Kyllä sitäkin näkee paljon. Olemme me jättäneet laittamatta liian sileitä renkaita autoon, ja huomauttaneet asiakkaille melkoisen pontevastikin huonokuntoisista renkaista. Meillä on asiasta vähintäänkin moraalinen vastuu, se kuuluu tähän työhön, Aaltonen toteaa.

Kesärenkaissa on ihan eri kumiseos kuin talvirenkaissa. Se on yksi syy, miksi kesällä ei kannata ajella talvitalloilla ja päinvastoin.

Kesärenkaat on voinut laittaa autoon jo parin viikon ajan. Ajo-olosuhteet ja yöpakkaset kannattaa kuitenkin ottaa huomioon. Laki velvoittaa vaihtamaan kesärenkaat maaliskuun loppuun mennessä tai viimeistään toisen pääsiäispäivän jälkeisenä maanantaina. Tänä vuonna se tarkottaa 24. huhtikuuta.

Suomen tieliikennelainsäädännön uudistukseen liittyvä lakiluonnos talvirenkaiden käytöstä on lähtenyt helmikuussa lausuntokierrokselle. Uudistuksessa halutaan uudistaa talvirengasmääräyksiä vastaamaan paremmin Suomen vaihtuvia keliolosuhteita. Luonnoksessa esitetään, että talvirenkaita olisi käytettävä marras-maaliskuun aikana vain, jos sää tai keli sitä edellyttää. Samanlainen käytäntö on muun muassa Ahvenanmaalla ja Ruotsissa.

Ehdotuksessa on otettu huomioon, että syksylle ja alkutalvelle tyypillisellä märällä asfaltilla hyväkuntoinen kesärengas on pitokyvyltään talvirengasta parempi.

Talvirenkaiden käyttöä edellytettäisiin, mikäli alueen tieverkosto on liukas tai mahdollisesti liukas. Päätös jäisi autoilijalle. Asiaa valvoisi käytännössä poliisi, joka määrittelisi ovatko olosuhteet sellaiset, että talvirenkaita olisi käytettävä. Väärästä rengasvalinnasta pamahtaisi liikennevirhemaksu.

Lausontokierroksella olevan luonnoksen ei uskota tuovan merkittäviä muutoksia autoilijoiden talvirenkaiden käytössä.

Käkelän Auto ja Renkaassa on jo varauduttu edessä olevaan kevätruuhkaan.

- Kevätsesonki on yleensä yhtä raskas kuin syksylläkin, erityisesti, jos talvi venyy ja kevät on myöhässä, Aaltonen toteaa.

Välttääkseen ruuhkat, kannattaakin ehdottomasti olla yhteydessä rengasliikkeeseen hyvissä ajoin.

- Mikäli tietää, että uudet renkaat on ostettava, kannattaa kaupat tehdä valmiiksi. Näin säästää sekä aikaa että jopa rahaa. Ja ennen kaikkea saa juuri sellaiset renkaat kuin haluaa.

Rengasvalikoima onkin laaja. Aaltonen kertoo, että merkkirengas on aina hyvä ja varma valinta. Tarjolla on kuitenkin laaja valikoima myös niin sanottuja halpisrenkaita.

- Markkinoilla on tosi huonoja sekä ihan kelvollisia edullisia renkaita. Tavallisen ihmisen on kuitenkin todella vaikea tietää mikä on huono ja mikä asiallinen rengasmerkki.

Käkelän Auto ja Renkaassa asia on ratkaistu niin, että valinta on tehty asiakkaiden puolesta valmiiksi.

- Kaikissa myymissämme tuotteissa on takuu, mikä ei useinkaan toteudu esimerkiksi nettikaupassa. Emme pysty myymään huonoja renkaita, koska silloinhan sahaisimme omaa oksaa.

Aaltonen suosittelee omia vanteita niin kesä- kuin talvirenkaillekin.

- Renkaat vaihdetaan kuitenkin kaksi kertaa vuodessa, joten ajan säästön lisäksi pitkässä juoksussa säästää myös rahaa.

Soili Kaivosoja

Jaa artikkeli

Suosittelemme