Rannalla saa näyttää paljasta pintaa - kokolappuun katsomatta

Lahtelaisen Anne Viitaniemen yritys on eräänlainen vastaisku ajattelutavalle, jonka mukaan pyöreämmät naiset eivät voisi käyttää erikoisia ja erityisiä vaatteita. Kesän alussa Viitaniemi lanseerasi BomBom.fi-verkkokaupan, joka myy muun muassa brasilialaisen perheyrityksen valmistamia, värikkäitä uima- sekä ranta-asuja ja urheiluvaatteita.

- Kokoja löytyy 38:sta ja 40:stä alkaen, mutta eniten kokoja löytyy 42:sta ja 44:stä ylöspäin, Viitaniemi kertoo.

Tuoreen yrittäjän mukaan ihmisten lokeroiminen ja kategorisointi on vanhanaikaista ja tylsää. Yrittäjän sanookin, että eri vartalotyyppien pukeutumisohjeita ei tarvitse orjallisesti noudattaa.

- Tärkeintä on, että itsellä on hyvä olo. Jos uimapuvussa on mukava olo, on rannallakin mukava olla, Viitaniemi summaa.

- Aikuiset naiset eivät mieti kilojaan tai ulkonäköä samalla lailla kuin nuoremmat. Mielestäni nuorena olo on epävarmempi. Kun ikää tulee, tulee myös rohkeutta pukeutua.

Vaateteollisuus ja muotimaailma myllertävät muutoksessa. Kapeakatseisesta ajatusmaailmasta siitä, mitä kauneuden tulisi olla sekä laihuuden ihannoinnista pyritään pois. Sosiaalinen media on pullollaan erilaisia kampanjoita terveen omakuvan sekä itsetunnon puolesta niin valtakunnallisesti kuin kansainvälisellä tasollakin.

Suomessa Yleisradion Vaakakapina-kampanja pyrkii tämän vuoden aikana tekemään niin sanotusti Suomen suurimman painonhallinnan ja kehopositiivisuuden vallankumouksen. Lisäksi tänä vuonna Suomessa järjestettiin ensimmäistä kertaa plus-kokoisten missikilpailu. Maailmankuuluista huippumalleista löytyy kurvejakin omaavia esimerkkejä, kuten Ashley Graham ja Iskra Lawrence, jotka murtavat omalta osaltaan kauneusmyyttejä.

Myös Viitaniemi muistuttaa, että uimapuku saa olla seksikäs kokolappuun katsomatta ja peppua ei tarvitse kokonaan peittää.

Viitaniemen yrityksen sivuilla olevat mallit ovat paikallista perua. Onpa joukossa yrittäjän oma äitikin. Mallina uimapuvuille on toiminut lisäksi Tiina Jousala, jonka mukaan kaikilla naisilla on omat kriittiset kohtansa, mutta iän tullen niistä on oppinut olemaan murehtimatta. Jousalan mukaan vaatteiden suhteen isompikokoinen nainen saattaa jäädä ilman identiteettiä.

- Ketjuvaateliikkeiden vaatteet ovat monesti suoraan kaavoitettuja, eivätkä ne istu hyvin. Kun kokoa on riittävästi, ostetaan sitä mikä mahtuu päälle, jolloin vaatteet eivät välttämättä kuvasta sitä, millainen olet tyyppinä. Nykyään kurvikkaita naisia on enemmän ja myös valikoimaa on tullut lisää. Petrattavaa silti riittää, Jousala tuumaa.

Viitaniemi on samaa mieltä.

- Mainostan yritystäni plus-ystävällisenä, koska vaikka pyöreys on yhä normaalimpaa, ei se näy vielä selkeästi kauppojen hyllyillä. Jollakin on tuotava esiin, että hei multa löytyy kyllä, Viitaniemi selittää.

Tarina Viitaniemen yrityksen takana yltää aina vuoteen 2012, jolloin Viitaniemi matkusti Brasiliaan. Lämminhenkisen kulttuurin lisäksi Viitaniemen mieleen jäi muoti, ja miten suurikokoisemmatkin naiset uskalsivat pukeutua näyttävästi. Nyt yrittäjä tekeekin yhteistyötä brasilialaisen perheyrityksen kanssa, joka huomioi naisten kurvit ja pyöreyden vaatemallien leikkauksissa ja valmistuksessa.

Vaikka kesä on ollut kolea, on Viitaniemi tyytyväinen siihen vastaanottoon, jonka uusi yritys on saanut. Verkkokaupan lisäksi Viitaniemi kiertää pitämässä BomBom-kutsuja, joissa hän esittelee tuotteitaan. Lisäksi yrittäjä päivystää torstaisin Villähteellä sijaitsevalla varastomyymälällään. Viitaniemen lapset ovat vielä pieniä, joten aikaa on riitettävä myös perheelle.

- Onhan siinä omat haasteensa. Toisaalta, saan olla luova ja tehdä omia käännöksiäni, eikä minua ole sidottu johonkin tiettyyn sabluunaan. Rohkeutta riitti lähteä kokeilemaan ja tämä tuntuu kyllä omalta jutulta, Viitaniemi iloitsee.

Ruska Paronen

Jaa artikkeli

Suosittelemme