Harri Hvitsjö vie polttoainetta suoraan asiakkaan luo

Lahtelaisen Harri Hvitsjön yritys toimittaa polttoöljyä ja dieseliä suoraan veneilijän luo. Hvitsjön Dieselbar -autot ovat jo tuttu näky esimerkiksi Messilän rannalla ja Asikkalassa Kuotaan satamassa. Idea yrityksen takana on yksinkertainen, tärkeillä pohjavesialueilla huoltoasemat ovat harvassa ja erityisesti veneilijöille Lahden seudulla on vain yksi tankkauspiste. Seuraava on Vääksyssä. Yrittäjän liikuteltaviin asemiin mahtuu kumpaiseenkin 800 litraa polttoainetta.

- Lahti on ykkösluokan pohjavesialue sekä lähialueet myös tärkeitä vesialueita. Tällaisille alueille huoltoasemia ei voi perustaa, Hvitsjö sanoo.

Toukokuussa toimintansa aloittaneen yrityksen pystyttäminen kävi suhteellisen nopeasti, mutta ei vaivattomasti.

- Rakensin jakeluautot ja otin kaupunkiin yhteyttä. Neuvottelut kestivät puoli vuotta, jonka jälkeen päästiin sopimukseen. Autot tarkastettiin muun muassa ympäristötarkastajan, palolaitoksen ja vesiensuojelun puolesta ja Insoecta tutki mittarit, Hvitsjö selittää.

Tarkat jakelupaikat

Lahdessa satamapäällikkö määritteli tarkat paikat, jossa polttoainetta sai jakaa. Seuraavaksi vuorossa olivat lähiseudut. Toistaiseksi jakelupisteitä löytyy myös Hollolasta Messilästä ja Kuotaasta Asikkalasta sekä Kalkkisista. Asikkalan Karisalmeen Hvitsjö aikoo hakea lupaa ensivuonna.

Yrittäjän mukaan työkeikkoja Messilään kertyykin tiheään.

- Messilässä olen päässyt tekemään kohtuullisen paljon keikkoja. Ihan yksittäisiä, vähän suurempia, dieselkäyttöisiä veneitä tulee tankattua sekä Enonsaareen ja muualle matkalla olevia sisävesiristeilijöitä, hän luettelee.

- Kuotaasta tulee välillä myös soittoja. Kalkkisen alue on sellainen, jota en ole pystynyt oikein markkinoimaan. Uskon, että Kalkkisissa olisi paljon potentiaalia, mutta ihmiset eivät ole vielä löytäneet palvelua.

Harvemmin polttoainetta tarvitaan veneisiin, jotka ovat jääneet ulapalle tankki tyhjänä. Enemmän kyse on palvelun helppoudesta ja vaivattomuudesta.

- On ollut muutamia, jotka järvipelastus on vetänyt laituriin ja mut on pyydetty sitten tankkaamaan, mutta harvemmin. Muuten yhteistyötä järvipelastuksen kanssa on tehty ja heidänkin aluksiaan olen käynyt tankkaamassa, Hvitsjö sanoo.

Toiminta laajenee

Hvitsjön mukaan toiminta laajenee syksyllä veneilykauden päätyttyä myös maatiloille ja rakennuksille.

- Erityisesti rakennuspuolella kysyntää tuntuu riittävän. Olen soitellut jonkun verran läpi konevuokraamoita ja rakennusfirmoja. Heillä on ihan selvästi tarve ulkoistaa töitä, jotka eivät ole heidän ydinbisnestään, hän selittää.

Yrittäjän mukaan myös seutunelosten levikkialueella kiinnostusta löytyy.

- Kyllä nimenomaan näiden yhtiöiden osalta, jotka vuokraavat koneita ja polttoainesäiliöitä. Nyt heiltä poistuu yksi ylimääräinen työvaihe.

Hvitsjö on kuullut paljon palautetta asiakkailta siitä, ettei valikoimasta löydy bensaa.

- Periaatteessahan laitteisto on valmiina ja olen suorittanut vaarallisten aineiden, eli ADR-kuljettajatutkinnon. Saan jakaa isommilla tankeilla ja ottaa myös bensan mukaan. Todennäköisesti ensi kaudella myös bensa kuuluu valikoimaan, edellyttäen tietenkin, että sama rumba käydään lupa-asioiden kanssa läpi.

Dieselbakteeri tukkii tietämättömän tankin

Harri Hvitsjö rakensi ensin laitteiston polttoöljyn ja dieselin jakoon, jotta polttoainetta saataisiin tuotua suoraan sinne missä sitä tarvitaan. Työn ohessa yrittäjä kuuli asiakkailtaan toisestakin ongelmasta, josta hän päätti ottaa selvää.

Suomessa kaikissa liikennepolttonesteissä on kasvava osuus biosisältöä, joka osaltaan vähentää fossiilisen öljyn kulutusta. Kansallisesti liikennepolttonesteiden jakelijoilla on vuoteen 2020 ulottuva, vaiheittain 20 prosenttiin kasvava biopolttoaineiden jakeluvelvoite. Vuonna 2016 prosenttiosuus oli 10 ja tänä vuonna 12.

- Bioaines lisättynä polttoaineeseen on hyvä asia ekologisuuden kannalta, kääntöpuolena on, että laivojen ja veneiden tankit saattavat seisoa vuodenkin ympäri. Välillä on kylmä ja välillä on kuuma ja tankkiin muodostuu kosteutta. Yhdessä bio-osan kanssa kosteus saa aikaan kasvuston, jota kansanomaisesti kutsutaan dieselbakteeriksi. Se on sellaista levää, Hvitsjö selittää.

Tankki ruostuu sisältä

Yrittäjän mukaan dieselbakteerin huomaa siitä, kun polttoaineessa näkyy värimuutoksia filtterin lasikuvussa, ja kun polttoainesuodattimet menevät tukkoon ja sinne muodostuu limaa. Filtterointia kannattaisi hänen mukaansa myös tehdä, vaikka bakteereja ei olisi havaittu, koska polttoaineen joukkoon tulee ajan kanssa aina jotain epäpuhtauksia.

- Kosteus ja levä ruostuttavat tankkia sisäpuolelta. Ajan kanssa, paitsi että se tukkii moottorin, ruostunut tankki voi alkaa vuotamaan.

Hvitsjön mukaan ongelmana on ollut se, että laivoissa ja veneissä tankit on usein rakennettu siten, että niiden puhdistaminen on vaikeaa.

- Jos vaikka tankissa on 400 litraa dieseliä yleensä menetellään niin, että polttoaine vedetään pois tankista, ja jos se on saastunut, toimitetaan se ongelmajätelaitokseen ja puhdistetaan tankki sen jälkeen käsin. Rakensin komponenteista itse laitteen, joka kierrättää sen saman saastuneen polttoaineen filttereiden läpi useamman kerran niin, että aine on puhdasta. Polttoaineen kiertohuuhtelulla saadaan myös vesi eroteltua pois järjestelmästä.

Hvitsjön mukaan laivoissa, koneissa ja lämmityslaitteissa kiertohuuhtelulla puhdistettua polttoainetta pystyy uudelleenkäyttämään saastumisen asteesta riippuen. Yrittäjä ei ole törmännyt omaan menetelmäänsä Suomessa, mutta kansainvälisesti samanlaisia keksintöjä löytyy.

- Sama ongelma saattaa esiintyä lisäksi myös rakennustyömilla ja generaattoreissa, yleisesti kaikkialla missä polttoaine seisoo pitkään käyttämättömänä, hän muistuttaa.

Ongelma FAMEssa

Dieselbakteeria esiintyy lähtökohtaisesti vain FAME-biodieselissä, jota sekoitetaan usein pieni määrän tavallisen dieselin sekaan. Biodiesel kerää itseensä vettä ja on luonnostaan biohajoavaa, joten se on parempaa ravintoa pieneliöille kuin hiilivetytyyppinen polttoaine.

Euroopan laatudirektiivit sallivat biodieselin lisäämisen polttoaineen sekaan, kun sen pitoisuus pysyy alle 7 prosentissa. Jotkut polttoaineen toimittajat ilmoittavat selkeästi sisältääkö heidän polttoaineensa FAMEa, mutta velvollisuutta tiedon ilmoittamiseen ei toistaiseksi vielä ole.

Mikäli polttoaine sisältää FAMEa tulisi se käyttää kuuden kuukauden sisällä aineen valmistamispäivämäärästä, sillä dieselbakteeri voi kehittyä jo puolessa vuodessa. Polttoaineiden valmistuspäiviä ei käytännössä kuitenkaan kerrota.

Ruska Paronen

Jaa artikkeli

Suosittelemme