Timo Jakolan taide vaihtuu autoihin, tavoitteena on Maranellon ori

Hollolalainen taidemaalari Timo Jakola elää kiireistä syksyä. Mies valmistelee Helsinkiin 60-vuotisjuhlanäyttelyään, ja myös Soramäessä sijaitsevaan galleriakotiin on tarkoitus rakentaa näyttely jouluksi. Kiirettä autohullulla taiteilijalla pitää myös reilu vuosi sitten alkaneen projektinsa kimpussa; Jakola nimittäin vaihtaa taidettaan autoihin, ja tavoitteena ketjun päässä siintää Maranellon punainen Ferrari.

- Tai oikeastaan minkä värinen vain, mulle kelpaa kaikki. Matkaa siihen Ferrariin vielä on, Jakola myöntää.

Tähän mennessä Jakolan maalauksia on vaihtunut yhteensä sataan ajoneuvoon, autojen joukossa on myös muutama moottoripyörä ja yksi juuri Oulusta haettu mopo.

- Mulla oli tavoitteena, että hankin näin maasturin, klassikkoauton, avoauton, prätkän, avoauton ja Ferrarin. Avoautoja on ollut jo kolme, vaimolle hankin Dodge Nitro -maasturin, itse ajan vuoden -78 Cadillac Eldoradolla ja prätkäkin on, joten enää puuttuu se Ferrari, Jakola kertoo.

Autoja hän metsästää netistä, eikä rimaa ole asetettu hankintojen suhteen liian korkealle. Jakolalle kelpaavat niin jenkit, japanilaiset, saksalaiset kuin usein parjatut ranskalaisetkin menopelit.

- Olen huomannut, että ranskalaisissa on itse asiassa kaikkein vähiten vikoja, vaikka niistä sanotaan, etteivät ne kestä suomalaisissa olosuhteissa ja ruostuvat heti.

Jakola innostui tavoittelemaan Ferraria viime syksynä, kun hän huomasi, että maalauksia oli alkanut kertyä varastoon. Taiteilija päätti kokeilla kepillä jäätä ja ehdotti vanhasta Golfista maksuksi taidetta. Auton myyjä innostui asiasta, ja kaupat syntyivät. Golf vaihtui Hämeenlinnassa automaatti-Sierraan, joka puolestaan vaihtui Orimattilasta löytyneeseen Audiin.

- Sitten se meni eteenpäin, ja tajusin, että tämähän voisi olla aika helppo tapa kasvattaa autoa kalliimmaksi ja kalliimmaksi, kun annan vaihdossa aina taidetta väliin.

Ensimmäisen autoketjun rinnalle tuli pian uusia ketjuja, ja tällä hetkellä Jakolan luottomekaanikon Reijo Jokisen firman pihalla komeilee 25 erilaista menopeliä Mossesta Cadillaciin. Raha ei vaihtokaupoissa liiku, ainoastaan autojen remontteihin ja katsastuksiin kuluu riihikuivaa.

Kaikki netissä ajopelejään kaupittelevat eivät Jakolan vaihtokauppaehdotuksille ole lämmenneet.

- Sieltä tulee ihan suoraa haistattelua tai ajatellaan, että tämä on joku huijaus, mutta moni sitten innostuukin ja haluaa ehdottomasti tehdä kaupat.

Puhelimitse vaihtokauppoja ei kuulemma kannata ehdotella, sillä silloin luuri lyödään korvaan.

- Asia on liian pitkä selvitettäväksi puhelimessa. Ja jos mä lähetän viestin 50:lle autoaan myyvälle, niin 30 ei vastaa mitään, 10 sanoo suoraan ei, loput ovat kiinnostuneita, ja ehkä yhden kanssa syntyy kaupat, Jakola selvittää.

Pieni onnistumisprosentti ei miestä harmita, vaan hän kuvaileekin itseään eräänlaiseksi kalastajaksi.

- Heitän verkon mereen tietämättä, mitä sieltä tulee. En sinänsä tykkää kalastamisesta tai metsästämisestä, mutta tämä on mun tapa viettää aikaa, ja eilen esimerkiksi eilen verkkon ui vuoden -84 Volkkari Polo.

Timo Jakola on ollut autoentusiasti jo pikkupojasta lähtien. Jalkarannassa kymmenvuotiaan Timon verkkokalvoille paloi jälki Myllysaaren ympäri kiertänyttä jäärataa pitkin kaasutelleista Escorteista ja muista sen ajan autoista.

- Niiden valkoiset etuvalot ja punaiset takavalot jäivät vahvasti takaraivoon. Samoihin aikoihin tajusin, että näen värit jotenkin erilailla kuin muut ja hurahdin näihin maalauksista tuttuihin yömaisemiin.

Myllysaaren jääajoja Jakola ei toistaiseksi ole maalauksiinsa toisintanut, mutta galleriakodin yläkerrassa on syntymässä muistosta pikkuautodioraama.

- Mulla on varmaan 2 500 pikkuautoa, niitä tosin en ole vielä hankkinut maalauksiin vaihtamalla, Jakola naurahtaa.

Autojen ohella Jakola kalastaa Ferrari-projektillaan uusia kokemuksia ja tapaamisia mielenkiintoisten ihmisten kanssa.

- Autojenhakureissuilla tapaa aivan loistavia tyyppejä. Olen tehnyt vaihtokauppaa muun muassa Sariolan sirkussuvun vesan ja Kotiteollisuusyhtyeen basistin kanssa. Tässä tapaa mielenkiintoisia tyyppejä professoreista lähtien.

Tärkeä lenkki Ferrari-projektissa on Jakolan hovimekaanikko Reijo Jokinen, eikä hommasta tulisi ilman häntä mitään. Jokinen paitsi korjaa hankittujen autojen vikoja, hän myös aisaparina autojen haussa ympäri Suomenniemeä

- Meillä on Repan kanssa ollut mahtavia reissuja. Ainoastaan Ahvenanmaa ja ihan pohjoisin Lappi on käymättä, juuri Oulusta moottoripyörän hausta palannut Jakola kertoo.

Kaverukset innostuvat näyttämään Kalajoen hiekkasärkillä kuvattua kännykkävideota, jossa Jokinen joraa Tapani Kansan Kalajoen hiekat -käännösbiisin tahtiin.

- Meidänhän pitäisi oikeastaan alkaa tubettamaan näiltä reissuilta. Sen verran hulvatonta meno välillä on, Jakola innostuu.

Viritteillä on Youtube-kanavaa isompiakin kuvioita, sillä Jakola on käynyt tuotantoyhtiön kanssa neuvotteluja tv-sarjan tekemisestä Ferrari-projektiin liittyen.

- Sponsoreitakin olisi tarjolla, mutta sopiva kanava, joka innostuisi ohjelmasta on vielä haussa. Lisäksi Ferrari on vielä sen verran kaukana, että tv-sarja voisi olla parempi aloittaa vähän lähempänä tavoitetta, Jakola pohtii.

Taiteen vaihtaminen autoihin onnistuu Jakolan mukaan noin kymppitonnin menopeleihin asti.

- Se tarkoittaa sitä, että minulla pitäisi olla kahdeksan sen hintaista autoa, jotta Ferrarin hankkiminen olisi mahdollista.

Entäpä sen jälkeen jos, ja kun, suuri tavoite saavutetaan?

- Homma jatkuu. Vaihdan Ferrarin Porscheen, joka on autona enemmän minun makuuni. Lisäksi olen luvannut viedä mekaanikkoni ja vaimoni Kaliforniaan, myös unelmaohjaajaksi itseään tituleeraava Timo Jakola sanoo.

Ville Hakala
ville.hakala@seutuneloset.fi

Jaa artikkeli

Suosittelemme