Lukijalta: Prisman suunnitelmista

Tämän olen sanonut jo aiemmin. En ole Prismaa vastaan, tervetuloa vaan, mutta ei niillä ehdoilla, joita Hämeenmaa röyhkeästi esittää Orimattilan pääkatu Erkontien katkaisemiseksi. Ei S-mutkaa.

En ole ymmärtänyt ajatusta siitä suuresta väenpaljoudesta, joka rynnisi holtittomasti yli Erkontien. Orimattilan väkimäärä ei tästä lisäänny, pikemmin laskee. Turvallisuuteen vetoaminen uuden Prisman kohdalla Erkontien ylityksessä ei voida hyväksyä. Tilanne tulisi olemaan sama kuin nyt.

Miksi sisäänkäynti pitää siirtää rakennuksen pääty­seinälle? Asiakkaat, jotka pysäköivät nykyisille parkkipaikoille, joutuisivat kiertämään. Nykyinen sisäänkäynnin paikka nurkassa huomioon ot­taen molemmat pysäköinnit ja kylälle antavana on hyvä.

Ajateltu tori tukee uudistuvaa komeata sisäänkäyntiä. Jo nyt kaupunki on sallinut, ja ehkä maksanut, leveän kävelyalueen yli Erkontien.

Suunnitellaan sitten vähän lisää uutta Prismaa. Se on ollut meillä harrastuksena täällä Orimattilassa jo jonkin aikaa. Moni on huomannut S-Marketin laajan tontin ja ihmetellyt, etteikö uusi Prisma sille sovi katkaisematta Erkontietä. Juhani Siivola teki kokonaisvaltaisen yleissuunnitelman alueesta.

Teen uuden ehdotuksen. Ottaen huomioon Erkontien ja Puistotien risteyksen, joka ei ole 90 astetta vaan avautuu selvästi suuremmalla kulmalla etelään. Rakennetaan Prisman pohjoissivu Puistotien suuntaisesti ja otetaan lastausalue marketkäyttöön.

Turvallisuuteen vetoaminen uuden Prisman kohdalla Erkontien ylityksessä ei voida hyväksyä.

Silloin rakennus avautuu joelle lievänä viuhkana, jolloin kerrosalaa tulee lisää todella runsaasti. Ymmärrän, että marketin suunnittelijat haluavat pysyä yhdessä tasossa. Liekö marketsuunnittelun oppikirjasta. Kun tontilla riittää tilaa, ei kerroksia tarvitse rakentaa. Isot kaupungit erikseen vert. Stockmann.

Viuhkamainen rakennus antaa massoittelulle mahdollisuuen poiketa suorakulmaisesta laatikkomallista. Suuri mutta mielenkiintoinen rakennus keskeisellä paikalla, ei huono.

Tavaraliikenne siirtyy kannen alle vieden osan parkkihallista mutta saa näkö- ja sääsuojan. Nykyinen tilanne ei muutenkaan ole kaupunkikuvallisesti paras syöttö­liikenteen jyrätessä kaupungin paraatipaikalla.

Bonuksena ehdotan kannelle sijoittuvaa parkkikatua Puistotien ja rakennuksen suuntaisesti. Katu yhdistää Erkontien ja parkkihallin tasot. Sille noustaan tyylikästä kierreramppia myöten liikennevalokulmauksesta.

Tilanne pysyy suunnilleen samana itäisen sivun osalta kuin nyt, vaikka parkkialue pienenisi Prisman työntyessä kohti Erkontietä kuitenkaan tilaa saatuaan katkaisematta sitä. Ramppi antaa luonteen Prismalle ja koko Lahdentielle.

Muistaa pitää, että Hämeenmaan pitää saada Prismalle rakennuslupa. Kaupungilla on monopoli kaikessa rakentamisessa niin rakennusten kuin kaavojen suhteen.

Viime kädessä valtuusto päättää ja tässä tapauksessa uusi valtuusto.

Paavo Palokangas

Kuntavaaliehdokas (kok.)

Orimattila

Kommentoi