Lukijalta: Maakunnan yliopisto-yhteistyötä lisättävä

Alakoululaisten huoltajat ilmaisivat huolensa siitä, että ensi lukuvuonna luokanopettaja opettaa englantia aineenopettajan sijaan. He eivät usko opetuksen laadun säilyvän yhtä hyvänä.

On totta, että asiaan vihkiytyneellä opettajalla on enemmän tietopohjaa ja osaamista valmiina. Luokanopettajat tosin perehtyvät jatkuvasti uusiin kokonaisuuksiin. Opettaja, joka vie oppilaita vuosiluokalta toiselle, ottaa vuosittain haltuun päivittyneitä sisältöjä. Suuri tehtävä on samalla kasvattaa oppilaita löytämään lahjansa ja tulemaan toimeen muiden kanssa.

Valtion rahoitusmalli ohjaa siihen, että pienissä kouluissa aineenopettajiin ei ole mahdollisuutta. Joillakin luokanopettajilla on aineenopettajan pätevyys eri oppiaineissa. Heitä kutsutaan kaksoiskelpoisiksi opettajiksi.

Olisi suotavaa, että useammalla opettajalla olisi mahdollisuus täydentää opintojaan esim. ruotsin, englannin, matematiikan tai muun oppiaineen cum laude -opinnot suorittaen. Lahden seudulla myös erityisluokanopettajista on suorastaan pulaa.

Opintoihin on kuitenkin työlästä saada opinto-oikeus, ja usein opintojen täydentäminen vaatisi oleskelua yliopistopaikkakunnalla. Terveystieto tuntuu olevan ainoa aine, johon saa kohtuullisella vaivalla suoritusoikeuden ja jota on mahdollista opiskella myös etäopiskellen.

Mielestäni maakunnassamme kannattaisi panostaa opettajien mahdollisuuteen erikoistua oppiaineisiin ja erityispedagogiikkaan työn ohessa. Uskoisin monen tarttuvan tilaisuuteen: erikoistuminen näkyy myös palkassa.

Lahden seudulla myös erityisluokanopettajista on suorastaan pulaa.

Rehtori Hanna Alava

Mikä taho Päijät-Hämeessä voisi koordinoida yhteistyötä yliopistojen kanssa?

Hanna Alava

Nastolan kirkonkylän koulun rehtori

Kommentoi