Lukijalta: Villistä terveisiä Orimattilan virkamiehille ja päättäjille

Tasoristeysten poistosuunnitelmat puhuttavat Orimattilan Villin kylässä. Kuvituskuva. Kai Sinervo

Elina ja

Sydäntä puristaa ajatella, mitä Villin kylää ja samalla omaa elinkeinoa tuhoavista kaupungin suunnittelemista toimista on aiheutumassa. Kaupunki on pöytäkirjojen mukaan tammikuussa 2021 tehnyt yhdessä Väyläviraston kanssa hankesopimuksen seuraavien tasoristeysten sulkemisesta: Villi ja Villi Huhtanen. Samalla iskulla sulkulistalla on kolme tasoristeystä Villistä pohjoiseen päin.

On isolla punakynällä pöytien ääressä laitettu rastia ja piirretty karttoihin viivaa rankalla kädellä olematta ennen näitä toimia missään yhteydessä ihmisiin, joita asia eniten koskettaa. Jälleen kerran. Jos muuta väittää, valehtelee.

Perusteluna toimiin on turvallisuuden parantaminen. Tasoristeyksissä, joissa onnettomuustilastot näyttävät aika lailla pyöreää nollaa. Puhumattakaan radan hurjasta junaliikenteestä, keskimäärin kolme junaa viikossa.

Turvallisuuden parantamiseksi on tässä paljon parempiakin keinoja kuin näiden tasoristeyksien sulkeminen ja siitä aiheutuvat kohtuuttomat haitat. Ei ole vaikea laskea yhteen yksi plus yksi, miksi näin on suunniteltu tehtäväksi, siitä lisää tuonnempana.

Mitä kyseisten tasoristeyksien sulkeminen aiheuttaa? Kaupunkilaiset, ei enää Villinlenkkejä, paitsi rämpimällä Villissä ojien yli, koulujen vaihtoa, kulkuyhteyksien kohtuutonta vaikeutumista niin elinkeinon harjoittamisen kuin yksityisten asukkaidenkin kannalta, yksi talo Virenojalla jää kokonaan mottiin ratkaistuna järjettömällä kulkusuunnitelmalla.

Allekirjoittaneella on peltoa viljelyssä radan kummallakin puolella. Suunnittelijat ovat ratkaisseet kulkuasioita suunnittelemalla korvaavia teitä, joissakin kohtaa niitä kulkee kaksi vierekkäin ja kaikkea muuta vähintään yhtä mielenkiintoista.

Turvallisuuden parantamiseksi on tässä paljon parempiakin keinoja kuin näiden tasoristeyksien sulkeminen ja siitä aiheutuvat kohtuuttomat haitat.

Nyt esimerkiksi rehukuormia ajetaan keskimäärin kilometrin päästä. Suunnitelman toteutuessa kierretään noin kymmenen kilometriä per kuorma. Jos asiasta mitään ymmärtää, ymmärtää myös sen mahdottomuuden.

Lietettä tullaan ajattamaan radan toiselle puolelle tuhat kuutiota vieden tämäkin kalusto Lahdentien ja Heinämaantien kautta korvaavaa reittiä Sampolan alueen läpi huimin kustannuksin, samoin kaikki muu työkonekulku.

Turvallisuusriskit siirretään tässä vain toisaalle, ekologisuudesta puhumattakaan. Kuinkas tässä on se kuuluisa hiilijalanjälki, jota pitäisi pyrkiä pienentämään?

Miten sitten väylävirasto on kaikilta Suomen kartoilta keksinyt juuri nämä risteykset, jotka eivät näkyvänä loista missään onnettomuustilastoissa? Ei kai vain ole kaupungilla tullut mieleen, että sulkemalla nämä tasoristeykset ja tekemällä korvaavia teitä saadaankin valtio osittain samalla kustantamaan Sampolan yrittäjille vuosia luvattu yhdystie? Ei sentään.

Kukaanhan ei suoraan kysyttäessä tiedä mistään aluetta koskevasta mitään, ja voitte uskoa, että kysytty on. Usein seuraavalla viikolla asiasta voi kuitenkin lukea jo painettuna lehdestä.

Mitä tuohon yhdystiehen tulee, me arvostamme sekä Sampolan, että Hevoskylän yrittäjiä. Onko kaupungilla tullut mieleenkään, että tuohon tieasiaankin olisi voitu löytää kaikkia tyydyttävä ratkaisu kutsumalla kaikki asianomaiset kasvotusten suunnittelemaan yhteistä ratkaisua, joka haittaisi mahdollisimman vähän kenenkään elinkeinoa, yritystoimintaa ja asumista? Sellainen ratkaisu varmasti löytyisi.

Sen sijaan näemme lehdestä, kuinka punakynä on taasen laulanut pilkkomaan Villistä peltoja ja lohkomaan vähäisiä lehmien laidunmaita. Meillä on paljon maitotilan toimintaan liittyviä lakiin sidottuja velvoitteita, joihin kaikella tällaisella on vaikutusta.

Tuntuu käsittämättömältä asialta, että muutamia sukupolvia sitten tämän kylän asukkaat ovat tehneet järjettömästi töitä perustaakseen kylän ja tuottaakseen jotain arvokasta. Olemme hulluna töitä tekemällä yrittäneet jatkaa tätä perintöä huomataksemme, että sen, minkä luulimme olevan meidän omalla kovalla työllä rakentamaa ja omaa, ei olekaan. Siihen voi punakynällä laittaa viivan.

Säilyttäkää nämä tasoristeykset! Parantakaa turvallisuutta tekemällä korjaukset todettuihin puutteisiin tai rakentakaa yli-/alikulut ja järjestäkää sen kunniaksi kaikkien aikojen Villinlenkki! Kutsukaa aluetta koskevien tärkeiden asioiden osalta kaikki asianosaiset suunnittelemaan järkevää ratkaisua ja antakaa todellinen mahdollisuus vaikuttaa. Tulkaa keskustelemaan kasvotusten, viimeisin kutsu on ollut voimassa vuodesta 2014.

Me kaikki toivomme sujuvaa ja turvallista (raskasta) liikennettä, tiedämme Hevoskylän arvon, ja luulisi, että kukin ruokakaappinsa oven avaamalla huomaisi myös täällä tehdyllä työllä olevan merkitystä.

Kommentoi