Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Tassut hunajapurkille

Päijät-Häme sai pari viikkoa sitten jättipotin kun Fazer ilmoitti siirtävänsä koko tuotantonsa Lahteen. Myös Posti on hakemassa logistiikkakeskukselleen paikkaa täältä. Yhdessä nämä tuovat vähintään satoja, ehkä jopa tuhat työpaikkaa.

Koska kyseessä ovat aivan uudet toiminnot, tarkoittaa se suurta joukkoa uusia asukkaita alueelle. Vaikka fyysinen sijainti onkin Lahti, eivät kaikki työntekijät tule asumaan siellä.

Pennalasta, Virenojalta, Hennasta ja Kuivannolta on lyhyt matka esimerkiksi Kujalan alueelle. Ei Orimattilan keskustakaan kaukana ole.

Nyt on erinomaisen otollinen hetki ryhtyä markkinoimaan Orimattilaa asuinpaikkana tuleville Fazerin ja Postin työntekijöille. Tätä ei kannata jättää Lahden yksinoikeudeksi – kaupunkihan ilmoitti (Yle 30.5.) ottavansa yhteyttä Lappeenrannassa ja Vantaalla tällä hetkellä töissä oleviin.

Seuraavana päivänä (Yle 1.6.) haastatelluista lappeenrantalaisista monet tosin ilmoittivat jäävänsä sinne, mutta mieli voi parin vuoden sisällä vielä muuttua. Joka tapauksessa satoja ihmisiä, osa perheineen, on muuttamassa tälle alueelle.

Viime kevään kuntavaalien yhteydessä vallitsi laaja poliittinen yhteisymmärrys siitä, että Orimattilan markkinointia on tehostettava. Nyt on sen aika. Jos jäämme odottamaan sille ensin määrärahoja tulevan vuoden budjettiin ja sitten itse suunnitelman laatimista, ollaan vuodessa 2024 ennen kuin se alkaa vaikuttaa. Silloin on jo myöhäistä, rakentaminen alkaa ensi vuonna.

Selvä suunnitelma kannattaa tehdä, mutta markkinoinnin aloittaminen ei ole rakettitiedettä, eikä vaadi välttämättä suuria rahasummia. Meillä on valmiina kuva- ja videomateriaalia, tontteja on kaupungilla lähes sata kappaletta ja kylissä maanomistajat voivat laittaa lisää tarjolle. Sosiaalisen median markkinointityökalut mahdollistavat hyvin tarkan kohdentamisen asuinpaikan, koulutuksen, ammatin ynnä muun mukaan.

Kyse on enemmän siitä, tartutaanko toimeen. Alkuvaiheessa riittää, että tehdään Orimattilaa tunnetuksi ja että kiinnostuneille on yksi kontaktikanava, jonka kautta asiat lähtevät eteenpäin.

Kirjoittaja on orimattilalainen.