Jetta Laakso arvioi Nastola-lehdessä 8.6.2022 julkaistussa mielipidekirjoituksessa Harjun terveyden suun terveyden palveluita ja palvelulupauksen toteutumista Nastolassa. Haluaisin tässä yhteydessä vastata mielipidekirjoituksessa esitettyihin väittämiin.
On totta, että hammaslääkäreiden vaihtuvuus korostui Nastolassa alkuvuodesta. Tämä johti siihen, että jatkohoitoaikoja oli tarpeen järjestellä uudelleen ja niiden saatavuus vaikeutui. Jatkohoitoaikojen jonoutuminen on kuitenkin nyt saatu purettua ja kaikille odottaville on annettu jatkohoitoaika.
Jatkohoitoaikojen jonoutuminen on kuitenkin nyt saatu purettua.
Olemme lisänneet ilta- ja viikonloppuaikaista toimintaa, jotta palveluiden saatavuus voidaan vakiinnuttaa. Olemme lisäksi rekrytoineet uusia hammaslääkäreitä ja panostamme voimakkaasti rekrytointiin myös ensi syksynä. Olemme pystyneet myös lisäämään muun muassa suuhygienistien ja oikomishoitoa tekevien ammattilaisten määrää aiemmasta.
Henkilöstötyytyväisyys oli toukokuussa 3,7/5 Harjun terveydessä, mikä on terveydenhuollon hyvää keskitasoa. Jatkamme toimintamme kehittämistä yhdessä henkilöstömme kanssa.
Harjun terveys ei ole kokeilu, vaan pitkäjänteisesti toimiva yhteisyritys päijäthämäläisten terveydenhuollon parantamiseksi kustannuksiltaan kestävällä tavalla. Budjettimme perustuu vuoden 2019 kustannustasoon pienin tasokorotuksin, ja sillä on pystytty tuottamaan huomattavasti aiempaa enemmän vastaanottoja ja parempaa hoidon saatavuutta.
Kirjoittaja on Harjun terveyden toimitusjohtaja.