Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Lukijalta: | Luisuuko hyvinvointialueen valvonta konsulttien käsiin?

Mitä yhteistä on terveysjätti Mehiläisen pääomistajalla CVS Capital Partnersilla ja tilintarkastusyhtiö KPMG:llä? Molempien pääkonttorit sijaitsevat veroparatiisimaissa, ensimmäisen Luxemburgissa ja toisen Alankomaissa.

Päijät-Hämeen hyvinvointialue on myös näitä yhtiöitä yhdistävä tekijä, sillä Mehiläisen Harjun terveydelle on siirretty soten peruspalvelut kolmessa kunnassa, ja KPMG vastaa hyvinvointialueen tilintarkastuksesta.

KPMG on konsulttiyritys, joka tarjoaa tilintarkastus- ja varmennuspalvelujen lisäksi vero- ja lakipalveluja, liikkeenjohdon ja teknologian konsultointia sekä yritysjärjestelypalveluja.

Siinä johdanto erittäin huolestuttavaan asiaan eli hyvinvointialueen ulkoisen tarkastuksen mahdollinen siirtäminen käytännössä konsulttiyhtiö KPMG:lle. Tämä tapahtuu konsulttiyhtiön lautakunnalle tarjoamien sihteeripalvelujen myötä, jolloin eturistiriidalta on mahdoton välttyä. Kokonaisuuteen kuuluu myös se, että hyvinvointialueen virkajohto valmistelisi asiat lautakunnalle ja puheenjohtajan tehtäväksi jäisi junailla ne läpi lautakunnassa.

Huoleni on aiheellinen, sillä tarkastuslautakunnan enemmistö on jo puheenjohtajan harhaanjohtavalla esittelyllä taivuteltu tämän mallin taakse ja aluevaltuuston suuret ryhmät ovat tyrmäämässä ulkoisen tarkastuksen lain mukaisen järjestämisen. Hyvinvointialuelain yksityiskohtaisissa perusteluissa (HE 241/2020 vp) nimittäin todetaan että ”tarkastuslautakunnan tehtävien suorittamiseksi tulee sille varata riittävät henkilöstö- ym. resurssit”.

Toimiessani aiemmin Lahden tarkastuslautakunnan jäsenenä jouduimme arviointikertomuksessamme puuttumaan tilintarkastuksen riippumattomuuden vaarantumiseen. Tämä johtui siitä, että konsulttiyhtiö KPMG rahasti vuonna 2019 kaupunkia konsulttipalveluilla kuusinkertaisesti sen, mitä se siltä tilintarkastuspalveluista sai.

Nyt edellä mainittu yhtiö on saamassa valvontaan ja kontrolliin hyvinvointialueen ulkoisen tarkastuksen, joten Lahden kaltaista ”ikävää” sekaantumista sen bisneksiin ei pääse tapahtumaan.

Mutkia matkaan saattanee tuoda se, että tilintarkastuspalvelujen hankinnassa tapahtui viranhaltijan valmistelusta virhe, joka on julkisesta tarkastuslautakunnan pöytäkirjastakin (29.4.2022/11 §) todettavissa. Hankintapäätös tehtiin vuosille 2022–2025, mutta kilpailutus toteutettiin päätöksestä poiketen vuosille 2022–2024.

Lain mukaan Kilpailu- ja kuluttajaviraston toimenkuvaan kuuluu hankintalain rikkomukset ja hyvinvointialueiden hallinnon sekä talouden tarkastus puolestaan Valtiontalouden tarkastusvirastolle. Virkavastuulla toimien meidän on kuultava näiden kanta asiaa.

Peräänkuulutan aluevaltuutetuilta harkintaa ja vastuullisuutta hallintosääntömuutoksissa, jotta tarkastuslautakunnan ulkoisen tarkastuksen resurssit saadaan lain mukaiseen tilaan palkkaamalla sen alaisuuteen pätevä tarkastusjohtaja, joka kustantaa vain puolet siitä, mitä hyvinvointialueen kassasta maksettavat poliittisten ryhmien tukirahat kustantavat.

Kirjoittaja on lahtelainen aluevaltuutettu ja tarkastuslautakunnan jäsen (Pro Lahti).