”Vararikkoa on tehty maanantaista asti” – Nastolan yrittäjät mukautuvat koronan aiheuttamaan tilanteeseen parhaansa mukaan

Vanhasta jumppapatjasta syntyi Vararikon kirjaimet, joilla jokainen kassi painetaan käsin ja tuote on uniikki, yrittäjä Mari Ketosalmi sanoo. Tanja Rautavirta

Tanja Rautavirta

Koronavirus ja siihen liittyvät poikkeusjärjestelyt vaikuttavat myös nastolalaisten yrittäjien elämään. Haastava tilanne ja epätietoisuus tulevasta on asettanut jo nyt monet yrittäjät ahtaalle. Yrittäjät pyrkivätkin mukautumaan tilanteeseen parhaansa mukaan ja osa on luonut ohessa jo uutta toimintaakin.

Nenna Vaskelainen on uusi kasvo Villähteen Korin liiketiloissa. Yrittäjän ensimmäinen viikko tiloissa on ollut valitettavan haasteellinen. Vaski Design oy valmistaa astiakoruja; vanhoista, kotimaisista rikkimenneistä posliiniastioista korva- ja rannekoruja sekä riipuksia. Näiden lisäksi yritys hyödyntää muutakin kierrätysmateriaaleja tuotteissaan, kuten vanhoja tietokoneen näppäimiä, pennejä ja postimerkkejä, joista Vaskelainen toteuttaa mm. korvakoruja.

– Nämä ovat sellaisia tuotteita, jotka pitää ehdottomasti nähdä, joten ilman muuta tämä alku on nyt hankalaa, kun ihmiset eivät liiku. Verkkokauppakin minulla on, mutta nyt ihmiset ostavat vain tarpeeseen; ruokaa ja pesuaineita ja sen sellaista, uusi yrittäjä harmittelee.

Kukkakauppa Villiviini on luonut haasteiden keskellä uutta: Kukkia vanhukselle -kampanja on ollut yrittäjä Eija Hyyryläisen pelastus selvästi vähenevässä asiakasvirrassa. Kampanjassa kuka tahansa voi ilahduttaa ketä tahansa: kukkia toimitetaan Hyyryläisen yrityksen toimesta Nastolan Linnunlaulun, Timontalon sekä kotihoidon asukkaille.

– Yksi vakkariasiakas vinkkasi, että mikset laittaisi nyt joulukukkakampanjan tapaista kampanjaa pystyy. Kampanja on otettu hienosti vastaan ja kukkia tilataan nyt todella hyvin kotiinkuljetuksina verkon kautta, yrittäjä kertoo ja jatkaa:

– Myynnillisesti tämä viikko on ollut yllättävänkin hyvä, mutta huomisestahan ei tiedetä. Mitä tässä vielä onkaan tulossa, joten töitä on tehtävä. Kukkatoimitukset Hollannista ovat toimineet vielä ainakin toistaiseksi hyvin ja kukkia on saatu myyntiin. Ja onneksi ensi viikolla saadaan jo kotimaisia orvokkeja tarjolle.

Keväiset kukat tuovat piristystä koteihin, joissa nyt vietetään poikkeuksellisen paljon aikaa. Tanja Rautavirta

Luovuutta peliin on laittanut myös Ompelimo m-Ri ja PELTO Bohemian Designin yrittäjä Mari Ketosalmi, joka kevään juhlien pukuloistojen sijaan on valmistellut vararikkoa: Ketosalmi valmistaa kierrätystä kunnioittaen vanhoista lakanoista käsin painaen Vararikko -kangaskasseja.

Kassin ostamalla asiakas saa sekä kestävän ja uniikin kauppakassin että tukee samalla pientä yrittäjää pysymään mukana haasteellisissa olosuhteissa. Kasseja voi ostaa suoraan Villähteen Korilla sijaitsevasta ompelimosta, Kukkakauppa Villiviinistä tai verkon kautta.

– Tätä vararikkoa on nyt tehty maanantaista asti. Idean sain kuukausi sitten ja nyt sille sitten tuli tilausta, Ketosalmi kertoo ja jatkaa:

– Sitä mukaa tehdään, kun tilauksia tulee ja postihan kulkee ympäri Suomen, Ketosalmi toteaa.

– Kolmen ala-asteikäisen lapsen huoltajana yrittäjän on tehtävä kaikkensa. Omat vanhemmat olivat yrittäjiä ja saivat maistaa 90-luvun lamaa. Sen nähneenä ja kokeneena täytyy sanoa, että ei mua pelota, ompelimoyrittäjä sanoo.

Nastolan Rakokivessä sijaitsevan ravintola-kahvila Aromin yrittäjäpariskunta Jani Heinonen ja Manaschanok Srinonghang myöntävät, että koronaviruksen aiheuttama tilanne on vienyt asiakkaita jo nyt. Heinonen ja Srinonghang ovat pyörittäneet ravintolaansa puolitoista vuotta ja asiakkaat ovat löytäneet heidän palvelunsa.

– Nyt tämä tilanne mietityttää kovasti ja huoli näkyy kotonakin, että mitä tässä voi ja pitää tehdä, että asiakkaat edelleen tulevat meille syömään, Srinonghang sanoo

– Olemme miettineet kotiinkuljetustoimintaa, vielä sitä emme ole tehneet. Meillä kun on kerrallaan vain kaksi työntekijää paikalla, toinen keittiössä ja toinen kassalla asiakaspalvelussa, joten aiheuttaisihan se ylimääräisiä kuluja ja järjestelyjä, hän jatkaa.

Nyt yrittäjät ovat mainostaneet Facebookin kautta Take away -annoksia, mutta niiden kysyntä ei ainakaan vielä viime viikolla ollut noussut.

Keskustelu