Etäopetukseen siirryttiin Asikkalassa sujuvasti

Etäopetus on muuttanut opiskelutapoja, mutta esimerkiksi Riihilahtien perheessä etäopiskelu on sujunut hyvin. Katja Riihilahti

Tuomas Räihä

Asikkalassakin siirryttiin vauhdilla etäopetukseen pari viikkoa sitten, kun hallitus teki ensimmäisiä isompia rajoituksiaan koronaviruksen leviämisen estämiseksi. Vs. sivistysjohtaja Petri Haapanen kertoo, että Asikkalassa oltiin onnekkaita siinä mielessä, että opettajien tekniset välineet kuten tietokoneet ja kännykät oli suurilta osin hiljattain uusittuja.

–  Se oli ihan ratkaisevaa. Meillä oli tekninen valmius siirtyä etäopetukseen, se oli ihan ykkösjuttu.

Kunnan koulujen välillä on Haapasen mukaan ollut eroja etätyövalmiuksissa, sillä osassa kouluista on jo aikaisemmin otettu käyttöön ja harjoiteltu sellaisia valmiuksia, joita voi nyt etäopetuksessa hyödyntää.

Haapanen kuitenkin muistuttaa, että etäopetus ei ole kiinni pelkästään välineistä ja yhteyksistä.

– Täytyy muistaa, että etäopetus on myös itsenäistä työskentelyä. Se ei ole pelkästään sitä, että pidettäisiin yhteyksiä koko ajan päällä. Jos me olemme liikaa koneen äärellä, niin sekään ei ole hyvä.

Opettajille tilanne on ollut uusi, mutta Haapanen näkee haastavassa tilanteessa myös positiivisia puolia.

– Tämä on ollut meille hyvä mahdollisuus nähdä, että minkälaista se opetus voi olla muilla tavoin.

Opettajat ovat myös jakaneet ideoita ja toteutustapoja toisilleen ja yhteisöllisyys on nostanut päätään.

Vs. sivistysjohtaja Petri Haapanen kertoo, että oli onni, että Asikkalassa oli hyvät tekniset valmiudet siirtyä etäopetukseen. Tuomas Räihä

Asikkalassa hallituksen suositusta siitä, että mahdollisimman moni lapsi olisi etäopetuksessa on noudatettu hyvin.

– Ymmärrettävistä syistä lähiopetuksessa on joitakin oppilaita, yhteensä noin 25 koko perusopetuksessa. Lukuun kuuluu 1.–3. luokan oppilaita ja erityisen tuen oppilaita.

Haapanen haluaa välittää huoltajille ison kiitoksen siitä, että he ovat ottaneet tärkeän roolin etäopetuksen onnistumisesta omien lapsiensa kohdalla.

– Se on ollut todella tärkeää tässä yhteydessä. Se, että on varmistettu, että kaikki lähtee sujumaan hyvin ja vähitellen siitä opiskelusta voi antaa lapselle vastuuta.

Haapasen saamien viestien mukaan etäopiskelu on lähtenyt hyvin käyntiin ja lapset ovat olleet motivoituneita. Katja ja Tuomo Riihilahden perhe vahvistaa tuota viestiä. Perheen 13-vuotiaat Emma ja Paavo kertovat että etäopiskelu on sujunut hyvin ja positiivista on ollut myös esimerkiksi se, että on saanut nukkua tavallista pidempään.

Kodin houkutuksetkaan eivät ole liikaa häirinneet opiskelua.

– Tehtävien tekeminen onnistuu, mutta jos kaikki on tullut tehtyä valmiiksi, alkaa kodin houkutukset vetämään puoleensa, Paavo sanoo.

– Keskittyminen on helppoa, koska ei ole muita häiritsemässä, Emma puolestaan kommentoi.

Opettajilta saadut ohjeet ovat olleet selkeitä ja opettajilta on saanut apua esimerkiksi puhelimitse, jos eteen on tullut jotakin hankalaa.

Perheen vanhempien mukaan itsenäinen opiskelu on onnistunut hyvin ja lapset ovat tarvineet vanhempien tukea lähinnä tietokoneen käytössä.

Etäopiskelu

Oppilaiden arvostelu onnistuu myös etänä

Etäopiskelu kouluissa jatkuu tämän hetken tiedon mukaan ainakin 13.5. asti. Todennäköisesti etänä opiskelu jatkuu myös tuon jälkeen.

Petri Haapasen mukaan oppilaiden arvostelu onnistuu, vaikka etäopiskelu jatkuu kesään asti.

– Näkisin sen niin, että toimimme samalla tavalla kuin toimisimme, jos olisimme koulussa. Me muokkaamme arviointiamme ja perusteita tilanteen mukaisesti. Oppilaat antavat näyttöön pohjautuvia suorituksia koko ajan, joiden pohjalta heidän tasonsa määritellään.

Suurimmat haasteet arvostelun suhteen voivat tulla Petri Haapasen mukaan eteen yhdeksäsluokkalaisten päättötodistuksien kanssa.

– Toivon että Opetushallitukselta tai ministeriöltä tulee ohjeet, jos ja kun tämä tilanne jatkuu. Luulen, että pääsiäisviikolla ohjeistetaan tarkemmin myös näistä arvosteluun liittyvistä asioista.

Keskustelu