Vääksyläisen Kanavan Panimon paikallismyynti kasvoi viime kesänä runsaasti koronaepidemiasta huolimatta tai juuri sen takia

Jukka ja Jan Karlstedt ovat tyytyväisiä Kanavan Panimon laajentuneisiin toimitiloihin. Tuomas Räihä

Tuomas Räihä

Kesä 2020 ei luultavasti jää monenkaan yrityksen kirjoihin onnistuneena, mutta Kanavan Panimolle siitä sellainen tuli. Erityisen hyvä kesä oli panimolle paikallismyynnin suhteen. Panimon omassa kaupassa ja kesäterassilla riitti kävijöitä.

– Huhtikuun puolella näytti aika rajulta, että mitä tästä tulee, mutta heti kun kesäkausi alkoi, oikeastaan jo toukokuun puolesta välistä ennen kuin rajoituksetkaan vapautui, tässä rupesi porukkaa liikkumaan tosi paljon.

– Meillä kävi tiukimpana aikana kaupassa paria sataa ihmistä päivässä. Se oli todella vauhdikasta, toimitusjohtaja Jukka Karlstedt kertoo.

Koronaepidemian aikaan kasvanut kotimaanmatkailu näkyi siis Vääksyssäkin.

– Tänne tuli paljon esimerkiksi lahtelaisia, jotka eivät ole aikaisemmin Vääksyyn päivävisiitille tulleet, Karlstedt sanoo ja jatkaa, että heidän lähistöllään on Päijännetalon lisäksi paljon muitakin kiinnostavia kohteita, kuten uusittu leikkipuisto, keväällä avattu Jokirannan viinikahvila, Vääksyn mylly ja Vanhan Vääksyn liikkeet ja kaupat.

Kanavan Panimon väkeä on pitänyt kiireisenä myös toimitilojen laajennus, joka valmistui keväällä. Uusiin tiloihin on tulossa muun muassa automaattinen pullotuslaitteisto ja lisää pääkäymistankkeja. Myös tilojen toimivuus paranee laajennuksen myötä.

– Laajennus mahdollisti sen, mikä tällaisessa tuotantolaitoksessa on oleellista, eli tavaravirrat saadaan kulkemaan paljon hallitummin ja logistisesti järkevämmin kuin aikaisemmin.

Lisätilaa on panimossa tarvittu sen mukaan, kun panimon oluiden kysyntä on kasvanut.

– Kysynnän mukaan menemme. Kesälläkin myimme ei-oota, kun ei tahdo oikein tavara riittää. Tuotantoa on pakko kasvattaa, ja lisätila tuli tarpeeseen, Karlstedt sanoo.

Nyt panimolla ollaan tyytyväisiä tiloihin, ja niiden pitäisi riittää toimintaan jatkossakin.

– Tuotantomäärien kasvattaminen ei ole mikään itseisarvo. Enemmän me haluamme tehdä kannattavaa liiketoimintaa, ja se onnistuu esimerkiksi paikallismyynnin ja anniskelutoiminnan kasvattamisella.

Joulun aikaan viisi vuotta täyttävä panimo on koko toimintansa ajan ollut osa Suomessa käynnissä olevaa pienpanimobuumia. Karlstedtin mukaan kyse on kuitenkin muustakin kuin buumista.

– Ei voida puhua vain pienpanimobuumista, vaan koko olutkulttuuri on muuttumassa. Se on monisyinen asia. Ihmisten ruokailutottumukset muuttuvat, halutaan elämyksiä, halutaan tietää kuka tekee tuotteen, mistä se tulee ja että se on lähituotettua. Halutaan tietää tarinoita tuotteiden takana. Me menemme vähän siinä samassa muutoksessa.

Muutoksia on havaittavissa myös suomalaisten olutmaussa. Siinä missä esimerkiksi Päijät-Hämeessä Kanavan Panimon tuotteistakin monelle maistuu perinteisempi lager-tyyppinen olut, isoissa kaupungeissa on paljon kysyntää hapanoluille.

– Olemme pikkaisen profiloituneet hapanoluiden kautta pääkaupunkiseudulla, ja niistä meidät siellä aika hyvin tunnetaan. Teemme erityyppisiä hapanoluita maustettuna esimerkiksi kotimaisilla marjoilla, Karlstedt kertoo.

Kanavan Panimolla on tällä hetkellä vakiotuotannossa neljä olutta. Sen lisäksi tehdään erilaisia kausioluita. Kausioluisiin vaikuttaa se, mitä ihmiset haluavat ja mitä itse panimon väki haluaa juoda.

– Syksylle on tulossa pari uutuutta ja talvelle on tulossa yksi. Ensi keväällekin mietitään uusia juttuja, Karlstedt sanoo.

Markkinointi

Panimo esillä Hämeenmaan kampanjassa

Kanavan Panimo sai loppukesästä runsaasti julkisuutta, kun Osuuskauppa Hämeenmaa nosti panimoa näkyvästi esiin jopa valtakunnallisesti.

– Hämeenmaalla on lähituottaja-kampanja, jossa nostetaan eri yrityksiä esiin, ja me olimme tänä vuonna yksi niistä, toimitusjohtaja Jukka Karlstedt kertoo.

Panimon ja Hämeenmaan yhteistyö alkoi jo kolme–neljä vuotta sitten yhteistyönä Vääksyn S-Marketin kanssa ja on kasvanut pikkuhiljaa. Nyt yhteistyö jatkui kampanjassa, joka on poikinut panimolle vain hyvää.

– Se oli kaiken kaikkiaan tosi hieno juttu, ja huikean näkyvyyden me sillä saimme. Siitä on tullut aika lailla pelkästään positiivista palautetta.

Keskustelu