Nastolalainen Linkker on tienhaarassa

Tällaisella pantografilla Linkkerin sähköbusseja pystytään lataamaan nopeasti ja tehokkaasti esimerkiksi bussilinjan pääteasemalla muutaman minuutin odotusaikana. Linkkerbus

Aatu Raninen

Linkkerin tehtaalla Villähteellä on tällä hetkellä jokseenkin hiljaista. Sähköbussivalmistajan toimintaa on viime kuukausina supistettu ja henkilökuntaa lomautettu, mihin ovat vaikuttaneet paitsi koronapandemia myös yrityssaneeraus, johon yritys keväällä hakeutui.

Parhaillaan odotetaan saneerausohjelman ehdotuksen vahvistamista, kertoo Linkkerin toimitusjohtaja Sten Stockmann.

– Ennen kuin se prosessi on valmis, ei uuden liiketoiminnan hankkiminen ole ollut kovin helppoa. Hyvä ohjelmaehdotus on saatu aikaiseksi, ja on täysi luottamus, että käräjäoikeus sen hyväksyy marras-joulukuun vaihteessa, Stockmann ­sanoo.

Linkkerin busseille ja teknologiaosaamiselle on Stockmannin mukaan riittämiin kysyntää muun muassa Aasiassa, Afrikassa ja Etelä-­Amerikassa, mutta vuonna 2014 perustetun pienen yrityksen haasteena on projektien rahoittaminen.

– Bussien valmistaminen sitoo isoja määriä pääomaa. Asiakkaat taas ovat usein kaupunkeja, ja ne haluavat maksaa vasta kun autot on vastaanotettu, Stockmann taustoittaa.

Joitakin kilpailijoita puolestaan on tukemassa isoja pankkeja tai jopa valtioita.

Muutaman vuoden vanhoja dieselbusseja saatetaan jo muuttaa sähköisiksi.

Linkkerin toimitusjohtaja Sten Stockmann

– Ne voivat luvata vaikka minkälaisia maksuehtoja, tai busseja koekäyttöön pariksi vuodeksi. Sen kanssa on vaikeaa kilpailla, Stockmann kertoo.

– Jos tarjouskilpailun haluaa voittaa, on pakko hyväksyä maksuehdot. Ne ovat ostajan markkinat, toimitusjohtaja jatkaa.

Tällä hetkellä yritys etsii sopivinta markkinarakoa, eikä tähtää sarjavalmistamaan kokonaisia busseja, joita se ehti myydä parikymmentä Helsinkiin, Turkuun ja Ruotsin Luulajaan.

– Sanotaan, että Linkker voi olla vähän tienhaarassa, Stockmann summaa.

– Meillä on useampikin suunta mahdollinen, mutta nyt homma keskittyy pelkästään teknologian vientiin, konsultointiin ja suunnittelutyöhön. Näemme itsemme enemmän teknologiatoimittajana.

Linkker tarjoaa esimerkiksi sähköisiä voimalinjoja ja muutossarjoja, joilla perinteistä dieselkalustoa voidaan päivittää.

Kohteena voi olla vaikkapa sähköistymisessä jälkeen jäänyt toinen bussivalmistaja, kaluston uudistaminen tai muut hyötyajoneuvot kuten jakeluautot tai jopa raideliikenne.

– Monessa Euroopan kaupungissa ympäristötavoitteet ovat niin kovat, että muutaman vuoden vanhoja dieselbusseja saatetaan jo muuttaa sähköisiksi, Stockman havainnollistaa.

Akkujen ohella voidaan asentaa myös vetypolttokennot, joilla toimintasäde saadaan kasvatettua kaupunkien välisiin kuljetuksiin.

– Bussi voidaan muuntaa millä tahansa varikolla kahdessa kolmessa päivässä, Stockmann kertoo eräästä MAN-merkkisen bussimallin muunnossarjasta.

Villähteeltä toimitettiin äskettäin osina Singaporeen 20 matalalattiabussia, jotka koottiin Malesiassa. Parhaillaan Linkkerin busseja valmistetaan lisenssillä Moskovassa.

– Yhteinen nimittäjä melkein kaikissa asiakkaissamme on, että kaupunki itse omistaa sekä latausinfrastruktuurin että bussit. Silloin tehdään kokonaisinvestointi koko liikennejärjestelmästä, Stockmann selventää.

Se eroaa esimerkiksi Lahdenkin seudun käytännöstä, jossa useampi bussifirma ajaa omilla kalustoillaan kilpailutuksella jaettuja linjoja, ja kokonaisuus on pirstaleisempi.

Linkker on kehittänyt pikaladattavaa bussia, joka ahmii päätepysäkillä muutamassa minuutissa 50 kilometrin ajosähköt. Näin akustosta saadaan pienempi, kevyempi ja edullisempi, ja bussi voi kulkea vaikka kellon ympäri.

Toisaalta pikalatausasema on investointina kalliimpi kuin yön yli lataaminen.

– Se kannattaa vain, jos sähköistetään ja suunnitellaan kerralla kokonainen liikennejärjestelmä, Sten Stockmann sanoo.

Keskustelu