Karvaa pohjiin ja ladulle – kärköläläisen CustomSkin hittituote on noussut suureen suosioon

CustomSkin Esa Virosella on riittänyt tänä talvena kiirettä Lahden ensilumenladun varren myymälässä. Sami Lettojärvi

Tuomas Räihä

Kärköläläisellä CustomSkillä on pitänyt kiirettä tänä talvena. Tavallisista voideltavista suksista pitokarvasuksia tekevää ja muitakin hiihtovälineitä myyvää yritystä on vauhdittanut hiihtobuumi.

– Korona on auttanut kovasti ja myös tämä hyvä talvi. Kyllä me viime vuonnakin myimme aika hyvin. Sen eteen tehtiin kyllä hirvittävän paljon duunia, kun kiersimme ympäriinsä, yrityksen veljensä Pasi Virosen kanssa perustanut Esa Vironen kertoo.

Aikaisempina talvina myynti tapahtui ladunvarsilla pitkin Suomea auton ja peräkärryn kanssa kiertäen. Tänä talvena CustomSki avasi myymälän Lahden ensilumenladun varteen, jossa otetaan vastaan karvoitettavia suksia ja myydään kaikenlaisia hiihtovälineitä. Sana hyvistä tuotteista ja palveluista on kiirinyt, ja ostoksille on tultu ympäri Etelä-Suomen.

– Eniten jännittää se, kun urheiluvälinekaupoista alkaa sukset loppumaan, niin tämä ei tule ainakaan hidastumaan tämä myynti, Esa Vironen pohtii.

CustomSkillä sukset eivät kuitenkaan ihan heti ole loppumassa.

– Ihmettelen, jos meillä ei sukset riitä. Yli tuhat paria tuli eilen lisää, Vironen kertoi haastattelupäivänä viime viikolla.

Meillä sukset tehdään yksilöllisesti. Jokainen suksi mitataan yksilönä ja karva laitetaan juuri siihen kohtaan, missä voidepesä on.

Yrittäjä Esa Vironen

CustomSkin selvästi suosituin tuote on jokaiselle asiakkaalle henkilökohtaisesti tehtävät karvapohjasukset. Idea lähti siitä, kun koko ikänsä konepajalla ja hiihdon parissa touhunneet veljekset miettivät, että voisiko jo silloin markkinoille tulleista karvapohjasuksista tehdä parempia, jos karvat pohjiin laitettaisiin jälkiasennuksena. Ja pystyihän niistä. Ensimmäiset sukset syntyivät vuonna 2017.

– Meillä sukset tehdään yksilöllisesti. Jokainen suksi mitataan yksilönä ja karva laitetaan juuri siihen kohtaan, missä voidepesä on. Jokainen suksi on tehtaalta tullessaan yksilö. Maailmassa ei ole kahta samanlaista suksea, jos mitataan tarpeeksi tarkoilla mittareilla, Vironen avaa hyvän tuotteen salaisuutta.

Alussa pitokarvoja asennettiin pääasiassa ihmisten omiin käytettyihin suksiin, ja niin tehtäisiin mielellään vieläkin, mutta asiassa on yksi este.

– Kuntoilijoilta harvemmin löytyy sellaisia suksia, joihin pitokarvaa voi laittaa, Vironen sanoo.

Niinpä suurin osa tehdään nykyään uusiin suksiin, joita Viroset hankkivat suoraan tehtailta ja maahantuojilta. Voisi kuvitella, että suksimerkit olisivat käärmeissään, kun heidän tuotteisiinsa kajotaan, mutta näin ei ole, vaan päinvastoin.

– Siihen suhtaudutaan todella positiivisesti. Olemme esimerkiksi Rossignolilta tilanneet tuhansia pareja. Mitään ongelmia ei ole ollut, kukaan ei ole lähestynyt, että heidän suksiinsa ei saisi karvoja laittaa.

Tulevaisuudessa CustomSkiltä on tulossa suksia myös omalla merkillään.

– Tilaamme Karhulta omalla brändillä suksea. Ei ole ihan varmaa, julkaistaanko sitä tänä keväänä vai vasta syksyllä. Näillä näkymin ensi syksynä.

Kuntoilijoille karvapohjasuksesta on tullut perinteisen hiihtoon ylivoimaisesti suosituin tuote. CustomSkillä on saatavilla myös voideltavaa suksea perinteiseen hiihtoon, mutta sen suosio on hyvin pientä.

– Kaksi paria on myyty tänä talvena. Tosi vähän niitä kysytään. Samoin pitopohjasuksi, joka oli muutama vuosi sitten kova juttu, niin ei niitäkään juuri kysytä.

Myös huippuhiihtäjillä on ollut kiinnostusta karvapohjasuksiin, mutta ainakaan Esa Virosen tietojen mukaan korkeamman tason kilpailuissa ei ole vielä karvapohjia käytetty.

– Olemme me kuitenkin huippuhiihtäjillekin suksia tehneet.

Vironen uskoo, että karvapohjalle riittää kysyntää myös jatkossa, vaikka suurin osa kuntoilijoista ei ihan joka vuosi osta uusia suksia. Harrastajia kuitenkin riittää ja CustomSkillä on kova usko omaan tuotteeseen.

– Meillä on karvasuksi niin erilainen kuin muilla, niin pääsemme myymään toista kierrosta niille, jotka ovat yhdet karvasukset hiihtäneet loppuun ja haluavat koittaa, olisiko parempia. Tai moni ostaa uteliaisuudesta toiset, vaikka edelliset eivät olisikaan kuluneet loppuun.

Kommentoi