Asikkala ja Päijät-Ateriat kokeilevat uudenlaista yhteistyötä kotipalveluaterioissa

Kotipalveluateriat valmistetaan Asikkalan kunnan ruokapalveluissa Oltermannissa. Tuomas Räihä

Tuomas Räihä

Asikkalan ruokapalveluissa jouduttiin viime keväänä tiukkaan paikkaan, kun Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymä päätti siirtyä alueellaan palveluseteleihin myös ateriapalveluiden osalta. Kun kunnallinen toimija ei voi toimia palvelusetelituottajana, alettiin Asikkalassa kartoittaa pikaisesti, miten kotipalveluateriat jatkossa tuotettaisiin.

Tukipalvelupäällikkö Minna Pettinen kertoo, että paikalliset yrittäjät eivät lopulta lähteneet toimintaan mukaan, vaikka alustavaa kiinnostusta muutamalta taholta olikin. Viimeinen vaihtoehto olisi ollut Menumat-ruoka-automaattien hankkiminen, mutta siihen ei jouduttu, kun yhteistyökumppani löytyi naapurista.

– Meillä alkoi tulla jo hätä käsiin. Otimme yhteyttä Päijät-Ateriaan ja he innostuivatkin asiasta, Pettinen sanoo.

Nyt yhteistyö toimii niin, että Lahden kaupungin ja hyvinvointiyhtymän omistama Päijät-Hämeen Ateriapalvelut hoitaa toiminnan hallinnoinnin, ja ruoka tehdään Asikkalan kunnan ruokapalveluissa Oltermannissa. Ruoan kuljetuksesta vastaa puolestaan paikallinen taksiyrittäjä.

– Päijät-Ateria halusi lähteä tällaista palvelua kokeilemaan niin, että jos tätä palvelua pystyisi tarjoamaan muillekin lähikunnille. Me olimme vähän kuin pilottipaikka heille, Pettinen kertoo.

Vajaan vuoden kestänyt yhteistyö on lähtenyt sujuvasti liikkeelle.

Me olimme vähän kuin pilottipaikka heille (Päijät-Aterialle)

Tukipalvelupäällikkö Minna Pettinen

– Meillä oli asiakastyytyväisyyskysely syksyllä. Saimme siitä todella hyvät arvosanat ja kuljetus sai täyden kympin, Pettinen kertoo.

Uusi yhteistyö tarkoittaa myös sitä, että nyt kotipalveluaterioita voi tilata kotiinsa muutkin kuin palveluseteliasiakkaat. Tällä hetkellä palvelua käyttää noin 45 ikäihmistä. Mitään ikärajoituksia Päijät-Hämeen Ateriapalvelut ei kuitenkaan Pettisen tietojen mukaan aseta. Silloin tällöin aterioita ei voi kuitenkaan tilata, vaan jonkinlaista säännöllisyyttä tilauksissa pitää olla.

– Meillä ei ole resursseja päivystää koko ajan puhelinta, että kuka aterian haluaa. Eli asiakassuhteisiin tässä pyritään, eikä toimita ihan niin kuin ravintola, josta voi vain tilata.

Palvelusta saa lisätietoja Päijät-Hämeen Ateriapalveluiden kautta.

Vaikka kotipalveluaterioista eivät paikalliset yrittäjät innostuneet, Pettinen uskoo, että hieman erilaiselle palvelulle olisi kysyntää.

– Olen ihan varma, että tarve paremmalle kotipalveluannokselle, ihan ravintolaruoalle, kasvaa koko ajan. Kyllä täällä sellaistakin toimijaa tarvittaisiin, Minna Pettinen vinkkaa.

Kommentoi