Asikkalassa oli esillä vuonna 1961 konkurssiin ajautuneen Borgwardin menopelejä

Borgward-Seuran puheenjohtaja Hannu Teivaala näki lomamatkallaan kuvan Borgward Isabella Coupen. ”Se oli eksoottisen näköinen ja kaunis muodoltaan. En ole teknisesti orientoitunut ihminen, mutta olen aina ihaillut vanhoja autoja. Parin vuoden jälkeen osti kyseisen auton”, Teivaala kertoo. Antti Hartikainen

Antti Hartikainen

Suomen Borgward-Seuran ry:n vuosiajo järjestettiin Asikkalassa 23.–25.07. Kokoontuminen keräsi Hotelli Tallukkaan noin 30 autokuntaa ympäri Suomea. Esillä oli Borgward-konsernin tuottamia Borgward-, Goliath-, Hansa- ja Lloyd-merkkisiä autoja sekä muutama muu iäkäs auto.

– Kaikista merkeistä oli erilaisia henkilöautoversioita. Borgwardilla oli myös hyötyajoneuvoja, kuten raskaita nelivetokuorma-autoja. Lisäksi oli erikoisautoja, joita Borgward teki muun muassa sotilaskäyttöön. Ne olivat suomalaisen Pasin tyyppisiä, mutta 60 vuotta sitten, luettelee Suomen Borgward-Seuran puheenjohtaja Hannu Teivaala.

– Mallitarjonta oli monipuolinen, joka saattoi olla myös yksi Borgwardin taloudellisiin haasteisiin.

Tehtaan suosituin auto oli vuonna 1954 lanseerattu Hansa Isabella, jota markkinoitiin myöhemmin nimellä Borgward Isabella. Autoa valmistettiin noin 225 000 kappaletta.

– Isabella oli ylemmän keskiluokan auto. Saksalaiset pitivät sitä laadullisesti seuraavana Mercedes-Benzin jälkeen, Teivaala taustoittaa.

Saksalainen koneinsinööri Carl F.W. Borgward (1890–1963) perusti Goliath Borgwardin vuonna 1928. Borgward ehti valmistaa yhteensä noin miljoona autoa, kunnes konserni ajautui konkurssiin vuonna 1961.

– Borgwardin tekemiä erimerkkisiä autoja tuotiin Suomeen kaiken kaikkiaan noin 4700–4800 kappaletta, tietää Teivaala.

Asikkala sopii Teivaalan mielestä erinomaisesti Borgward-Seuran vuosiajon järjestämiseen.

– Asikkalalla on vahva historia vanhojen autojen tiimoilta. Asikkalassa on vuosittain iso tapahtuma, joka nyt on tosin toistamiseen peruttu. Jollain tavalla asikkalalaisten sydän sykkii siihen, puheenjohtaja Teivaala arvioi.

Valtaosa seuran jäsenistä sijaitsee kohtuullisen ajomatkan päässä Asikkalasta.

– Pystymme näyttämään tulijoille kauneinta päijäthämäläistä maisemaa. Ajoreitti vie heidät Pulkkilanharjun kautta kiertämään lenkin Kalkkisiin ja Vesivehmaalle.

Borgward-Seura ry perustettiin vuoden 1985 lopulla Helsingissä neljän jäsenen voimin.

Seuran tarkoituksena on Borgward-konsernin tekemien autojen säilyttäminen sekä tietojen kerääminen maassa olevasta ajoneuvokalustosta ja niiden omistajista.

Kerhon toimintamuotoja ovat olleet alusta lähtien tekninen neuvonta ja apu varaosien saamiseksi sekä tarvittaessa korjaus- ja hinausavun tarjoaminen jäsenille.

Tällä hetkellä seuralla on jäseniä 125. Heillä on erikuntoisia Borgward-, Goliath-, Hansa- ja Lloyd-merkkisiä autoja yhteensä 159.

Kommentoi