Ranskalaisen kyläkaupan yrittäjät valittiin Asikkalan vuoden yrittäjiksi – pahimman koronavaiheen jälkeen yrityksen kasvu on jatkunut

Stephane Maytraudin ja Riikka-Maria Lemmingin Ranskalainen kyläkauppa aikoo jatkaa kasvu-uralla. ”Syyskuussa avautuu myymälä Helsingissä. Lisäksi kehitämme Pulkkilanharjun kioskia ensi kesäksi. Se suurenee ja monipuolistuu. Verkkokauppaakin kehitetään koko ajan”, Lemminki avaa. Tuomas Räihä

Antti Hartikainen

Valtakunnallista Yrittäjän päivää vietettiin sunnuntaina 5.9. Tapahtuman kunniaksi Päijät-Hämeen Yrittäjien paikallisyhdistykset julkaisivat perinteiset Vuoden Yrittäjä -valinnat.

Asikkalan paikallisyhdistys valitsi Asikkalan vuoden yrittäjiksi Ranskalaisen kyläkaupan yrittäjät Riikka-Maria Lemmingin ja Stephane Maytraudin.

– Valinta tuntuu todella kivalta, koska korona-aika on ollut kaiken kaikkiaan niin rankka. Koronan iskiessä olimme kiinni ja mistään ei ollut tullut mitään tukea. Otimme viimeisiä ropoja omista taskuistamme, ja mietimme, että mitä tässä tehdään. Nyt on mennyt mukavasti ja kasvu jatkuu, Lemminki iloitsee.

Asikkalan Vuoden Yrittäjä -valintaraadin mielestä Ranskalainen kyläkauppa ja sen aktiiviset yrittäjät ovat toimintansa alusta asti osoittaneet esimerkillistä yrittäjän aktiivisuutta, innovatiivisuutta ja rohkeutta.

Raadin perusteluissa mainitaan, että yrittäjät ovat ottaneet omakseen paikalliset asukkaat ja yrityksen toiminta on ollut omiaan piristämään koko Vanhan Vääksyn alueen elinvoimaa.

Kuunteleminen ja asiakkaiden arvostaminen ovat Lemmingin mielestä avaimet hyvään yrittäjyyteen.

– Kuunnellaan asiakkaita, yhteistyökumppaneita ja omia työntekijöitä. Sieltä ne parhaat ideat tulevat. Oma kokemukseni on, että silloin onnistuu, kun saa hyviä ihmisiä ympärilleen.

– Asiakkaat tekevät hyvän yrityksen. On niin mahtavia ihmisiä, jotka käyvät meillä. Monesta asiakkaasta on tullut tuttavakin. Siitä on tullut hyvä ilmapiiri.

Tänä päivänä kyläkaupan pitää Lemmingin mielestä osata hyödyntää myös nykyajan välineitä.

– Markkinointi ja viestintä ovat tänä päivänä äärettömän tärkeitä. Pitää pystyä kertomaan muille omista tuotteistaan, itsestään ja omasta tarinasta.

Asikkalan Lemminki kokee hyväksi kotipaikaksi yritykselle.

– Asikkalassa on poikkeuksellista se, että siellä on Vanhan Vääksyn yhdistys, joka tekee alueen yrittäjiä tukevaa työtä. Vapaaehtoiset asukkaat ja toisten alojen yrittäjät tekevät asioita, jotka tukevat matkailu- ja kauppa-alan yrittäjiä. Se on aivan ainutlaatuista, hehkuttaa Lemminki.

– Meillä on upea luonto ympärillä. Meillä on myös upea kunta, joka on erittäin yrittäjäystävällinen. Se lähtee kunnanjohtajasta ja menee kunnanvaltuutettuihin ja virkamiehiin asti. Myös paikalliset ihmiset ovat mukana tukemassa yritystoimintaa.

Ranskalaisen kyläkaupan päätoimialana on kahvila-ravintolatoiminta, minkä lisäksi yritys tarjoaa Ranskasta tuotuja elintarvikkeita, vaatteita ja sisustustuotteita.

Kyläkaupan toinen yrittäjä, Stephane Maytraud, on kotoisin Ranskan vuoristossa sijaitsevasta Chamonixista.

– Meidän tyyli on Ranskan vuoristolta peräisin. Se on juusto- ja leikkelepainotteista, ja siihen liittyy myös tunnelmallisuus ja rauhassa syöminen. Se sopii hyvin suomalaiseen kulttuuriin, Lemminki kertoo.

– Ruoassa käytetään paljon ainesosia, joita Suomessa ei käytetä. Esimerkiksi eläimien osista käytetään suurempi osa ruoanlaittoon. Suomessa jää helposti kieli käyttämättä, mutta Ranskassa sekin käytetään.

Yrityksen tuotteita on saatavilla Vääksyn toimipisteen lisäksi Pulkkilanharjun levähdysalueelta, Helsingistä ja verkkokaupasta.

Kommentoi