Kalliolan koulun oppilaat testaavat tablettitietokoneita ottamalla haltuun virtuaalisen todellisuuden luomista

Anna Suokas ja Jane Renell pitivät virtuaalityöpajaa kiinnostavana. Opettaja Leena Heiskanen antoi vinkkejä työhön. Marjaana Kontu

Marjaana Kontu

Kalliolan koulun 5-luokkalaisilla oli viime torstaina vähän erilainen koulupäivä, sillä virtuaalityöpajassa he pääsivät muun muassa suunnittelemaan pakohuonetta sekä tutustumaan dronella kuvaamiseen.

Työpaja liittyi kokeiluun, jossa oppilailla on tämän lukuvuoden ajan käytössä kahdenlaisia eri tablettitietokoneita. Kokeilussa kerätään kokemusta Chromebookin ja iPadin soveltuvuudesta koulukäyttöön.

Työpaja kiinnosti 11-vuotiaita Anna Suokasta ja Jane Renelliä.

– Tää on kivaa! Tämmöistä ei yleensä ole ollut, oppii enemmän käyttämään koneita he juttelivat.

Käytössään oleviin Chromebookeihin he ovat olleet tyytyväisiä.

– Vähemmän kirjoja! Ei koulureppu enää paina niin paljoa. Ja on enemmän mahdollisuuksia tehdä tehtäviä uudestaan. Eikä mene niin paljon aikaa tunnista läksyjen tarkistamiseen, he listasivat kokeilun hyviä puolia.

Näitä valmiuksia tarvitaan joka ikisessä työssä tulevaisuudessa. Nämä eivät ole vain pelivälineitä vaan opettelemme hyödyllistä käyttöä viihdekäytön rinnalle.

Opettaja Leena Heiskanen

– Huono puoli on se, että kaikkialla Chromebookia ei välttämättä pysty käyttämään, jos ei ole nettiä. Ja jotkut sovellukset ei toimi.

Opettaja Leena Heiskanen korosti sitä, että kyse ei ole viihdekäytöstä vaan oikeasti tarpeellisten taitojen opettelusta.

– Ideana on se, miten saadaan teknologia järkevään käyttöön, palvelemaan opetusta. Kuten tässä, että matematiikan kertolaskuyhtälöt yhdistyvät virtuaalitodellisuuteen, Heiskanen sanoi.

– Näitä valmiuksia tarvitaan joka ikisessä työssä tulevaisuudessa. Nämä eivät ole vain pelivälineitä vaan opettelemme hyödyllistä käyttöä viihdekäytön rinnalle.

Viidennellä luokalla tietokoneita käytetään 1–2 tuntia päivässä, koska ruutuaikaa ei haluta kasvattaa liian isoksi. Motivaatio-ongelmia ei oppilailla ole.

– He ovat innostuneita. Taidoissa lähdetään perusasioista. Viitosluokkalaiset ovat jo useamman vuoden käyttäneet koneita. Uutena ehkä tulee, millaisia työkokonaisuuksia tehdään.

Samalla kokeilussa selvitetään sitä, millaista koulutusta opettajille tarvitaan.

Matias Hämäläinen ja Max Muranen perehtyivät virtuaalitodellisuuden luomisen saloihin opettaja Leena Heiskasen opastuksella. Marjaana Kontu

Työpajan vetäjänä toimi Otava oppimisen palveluiden valmentaja Heikki Hyyryläinen. Oppilaat pääsivät rakentamaan omaan kouluunsa pakohuonepeliä ja ratkomaan toistensa ratoja, vaikka tekniikka hieman tökkikin.

Kalliolan kokeilussa uutta on se, että oppimismateriaali on pääosin digitaalista ja oppimista tuetaan erilaisin sovelluksin. Hollolan kunnan tietohallintopäällikkö Vesa Piispasen mukaan tavoitteena on saada tietoa käyttäjiltä itseltään.

– Oppilaat ja opettajat kertovat havaintojaan laitteista, mikä palvelee heidän näkökulmastaan opetusta. Ajatus on, että lapset pääsevät kuntalaisina vaikuttamaan siihen, mitkä ehkä ovat tulevaisuuden laitteet.

Lukioissa sähköiset oppimateriaalit ovat jo arkea, ja Hyyryläisen mukaan myös perusopetus digitalisoituu vauhdilla.

– Nyt liikutaan ehkä 10–20 prosentin mittaluokassa, mutta esimerkiksi Vantaalla ja Hämeenlinnassa on jo henkilökohtaiset laitteet oppilailla.

Kommentoi