Asikkalalaiselle yrittäjyyskasvatukselle menestystä

Vesivehmaan koulussa on panostettu alakoululaisten yrittäjyyskasvatukseen muun muassa Nuori Yrittäjyys ry:n kehittämän Pikkuyrittäjät -koulutusohjelman avulla. Nyt työ tuotti tulosta, sillä koulun viiden oppilaan muodostama yritys Kaurapuu pääsi huhtikuun lopussa kansalliseen Pikkuyrittäjät-finaaliin Helsinkiin.

Finaalissa oli mukana viisi alakoululaisten yritystä, jotka kilvoittelivat Vuoden parhaan pikkuyrityksen ja Vuoden parhaan myyntipuheen palkinnoista.

– Kaurapuu esiintyi edukseen. Heillä oli viimeisen päälle mietityt tuotteet. He toivat hyvin esille sen, että he hyödyntävät lähialueen mahdollisuuksia. Kaikille oli selkeät roolitukset. Logo oli viimeistelty ja hyvännäköinen, kommentoi Nuori Yrittäjyyden ohjelmavastaava Antti Karkiainen.

Kaurapuu valmistaa nimensä mukaisesti kaurasta tehtyjä tyynyjä, saippuaa ja avaimenperiä. Tuotteita on myynnissä yrityksen pop-up-myyntipisteessä Wine & Cafe Jokirannassa.

Finaalitapahtumassa yritykset myivät tuotteitaan.

– Finaaliin pääseminen oli jo pienen koulun oppilaille tosi iso kokemus. Suuri tapahtuma ja finaaliin karsiutuminen oli urotyö jo sinällään, kommentoi Vesivehmaan koululla yrittäjyyskasvatusta opettava Sarita Saloheimo.

– Oppilaiden mielestä finaaliin pääseminen oli ”Tosi upeeta ja jännittävää, vähän pelotti kun ei oikein tiennyt mitä oli edessä. Eniten jännitti nousta lavalle pitämään pitchauspuhe satojen ihmisten eteen, onneksi ei huomattu MTV3:n kameroita eikä tiedetty, että se menee kympin uutisiin.”

Tuomaristo kiitteli pikkuyrittäjien tekemisen tasoa.

– Valinta oli erittäin vaikea, ja kaikki pikkuyrittäjät tänään olivat voittajia, kehui tuomari Jarno Laasala.

Vuoden parhaaksi pikkuyritykseksi valittiin lopulta Fimovm Ojakkalan koulusta, Vihdistä.

Palkintojenjaon yhteydessä Vesivehmaan koulun Hyvä Liike -pikkuyritykselle myönnettiin kunniamaininta.

– He olivat laajentaneet perinteistä yrittäjyyskasvatustoimintaa, johon yleensä kuuluu tuotteen ja idean kehittäminen ja myyminen. He olivat luoneet koulun oman virtuaalivaluutan ja systeemin, missä jokainen oppilas voi ansaita yhteiseen virtuaalivaluuttapottiin liikkumalla, Korkiainen perustelee kunniamainintaa.

– He yhdessä miettivät, mihin he käyttävät virtuaalivaluuttaa. He olivat yhdistäneet sen verkostoitumiseen koulun ulkopuolella niin, että he käyttivät virtuaalivaluuttapottejaan yristysvierailuihin. Jos miettii yleisiä keskustelun aiheita tai haasteita, niin yksi on liikkuminen. Siksi halusimme nostaa tämän esille. Miten saadaan kannustettua lapsia ja nuoria liikkumaan enemmän? Heillä oli käynyt niin, että liikunta oli lisääntynyt voimakkaasti.

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Palvelut