Moottoripyöräilyä sunnuntaina Orimattilassa – ”Mitä isompia kiviä tiellä on, sen parempi”

Tulevana sunnuntaina 19. kesäkuuta Kiiliönkallion metsä täyttyy halki kivien, kantojen ja jyrkkien polkujen taituroivista trial-kilpailijoista. Salpausselän moottorikerho ry päätti pitkän tauon jälkeen, että on viimein aika tuoda trialin kansalliset kilpailut takaisin kotikentälle Päijät-Hämeeseen.

Viimeksi seuran omia virallisia kilpailuja on järjestetty vuonna 1991. Moottorikerho toivoo saavansa paikalle lisää katsojia ja kilpailuun onkin ilmainen sisäänpääsy.

Tämä moottoripyöräilyn vanhin urheilulaji nousi 70-luvulla Suomessakin vahvaan suosioon. Vaikka vuosikymmenten varrella trial on vaipunut hieman muiden lajien varjoon, löytyy radoilta edelleen uskollinen, kovatasoinen harrastajakunta.

Moottoripyörät ohjataan ketterästi kohti mahdollisimman epätasaista maastoa, sellaista, jonka moni varmasti ennemmin kiertäisi. Trialissa se on kuitenkin koko jutun juju – uuden kivenlohkareen nähdessään trial-harrastaja innostuu heti miettimään, miten siitä pääsisi yli. Kilpailutilanteessa metsään merkityillä ajoreiteillä on erityisen haastavia tarkkailujaksoja, joilla tuomarit arvostelevat kuskien taitoja ja tarvittaessa jakelevat virhepisteitä.

Kiiliö Trial 2022:n kilpailunjohtaja, Esa Reijo, on itsekin aloittanut trialin parissa 70-luvulla. Vaikka välissä tuli harrastettua muita moottorilajeja, on hän sittemmin palannut taitoajon pariin. Kilpailuharrastus on siirtynyt isältä jälkikasvulle. Reijo kertoo kokemuksen syvällä rintaäänellä, että trial on paitsi hieno, ainutlaatuinen laji itsessään, myös loistava pohja kaikenlaiselle muullekin moottoriurheilulle.

– Siinä kehittyy niin monipuoliset taidot. Jos vaikka ihan nuorena aloittaa, on ajokortti-ikäisenä jo ihan eri tavalla valmis muihin moottorilajeihin tai vaikka arkiajeluun.

Trial soveltuukin vaikka koko perheen lajiksi, sillä nuorimmillaan sen voi aloittaa 6-vuotiaana. Myöskään yläikärajaa lajissa ei ole, yli 50-vuotiaista löytyy yhtä lailla kovia kilpailijoita kuin junioreistakin. Kisoissa saa olla mukana avustaja kulkemassa kilpailijan vierellä koko suorituksen ajan, eikä radalla mitata nopeutta vaan taitoa, rohkeutta ja kekseliäisyyttä.

Trialissa kynnys aktiiviseen harrastamiseen on rahallisestikin muita moottorilajeja matalampi. Trial-pyörä on verrattain halpa ja usein myös arkikäytössä toimiva, varaosista tai huolloista tarvitsee murehtia verrattain todella harvoin, eivätkä vakuutus- tai käyttökustannuksetkaan hivo pilviä.

Reijon mukaan etenkin trialin parissa tuntuu olevan yleistä, että nuoremmat harrastajat kyseenalaistavat reippaasti sitä, miksi jokin asia kannattaa tehdä niin tai näin. Hänestä on kuitenkin tärkeää jakaa omaa kokemusta eteenpäin.

– Ettei lajia aloittelevien tarvitse oppia kantapään kautta samoja juttuja, riittää kun on itsensä kolhinut, Reijo naurahtaa.

Kilpailu järjestetään sunnuntaina 19.6. osoitteessa Kuustjärventie 108, 16300 Orimattila.

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Palvelut