Vuoden yksinyrittäjän palkinnolla arvostettu Petri Hankiola on vuodesta 2003 tuottanut haluttuja testituloksia rengasvalmistajille, lehdistölle ja huippu-urheilulle.
Kun erilaisten renkaiden valmistaminen on maailmanlaajuisesti satojen miljardien bisnes, ei pyörää oikein voi keksiä uudelleen, mutta sen mittauslaitteen voi.
Siinä markkinaraossa nastolalainen Petri Hankiola, 53, on jo 19 vuoden ajan suunnitellut, rakentanut ja käyttänyt mittalaitteita – ja ennen kaikkea tuottanut testeillään vastaansanomattomia tuloksia, joita suuret rengasvalmistajat uskovat.
Viikonloppuna Tampereen Nokia Arenalla järjestetyillä Valtakunnallisilla yrittäjäpäivillä Hankiola sai Vuoden yksinyrittäjä -palkinnon, jonka hän myöntää pysäyttäneen pohtimaan tunnustuksen merkitystä.
– Kun miettii, että meillä on 250 000 yksinyrittäjää Suomessa, ja kaksi palkitaan vuodessa, niin ei tämä ihan itsestään selvää ole.
Alkuvuodet toiminimellä työskennellyt Hankiola perusti vuonna 2015 Wheel Energy oy:n. Liikevaihto on ollut kasvussa, nousten viime vuonna 155 000 euroon, ja tulos on ollut voitollista.
– Kyllähän tällaiset palkinnot aina kuvaavat sitä, että ihminen on tehnyt aika paljon asioita oikein. Firmasta on tullut kannattava, ja sillä on ollut jatkumo, Hankiola summaa.
Suomen Yrittäjien perustelujen mukaan Wheel Energy on ”ainoa itsenäinen, puolueeton ja yksityinen polkupyörien sekä autojen renkaiden tutkimuksia tekevä rengaslaboratorio maailmassa”.
Hankiola opiskeli Helsingin ammattikorkeakoulussa autoinsinööriksi 2000-luvun alussa. Samalla kilpapyöräilyharrastuksen parissa keskusteltiin siitä, mitkä renkaat mahtavat olla parhaita.
– Kenelläkään ei oikein ollut vastauksia siihen. Kaikki rengastehtaathan kehuvat omiaan. Miksi en tekisi laitetta joka sen mittaa?
Hankiola nimittää itseään ”legoinsinööriksi”, jota rakentelu on aina kiinnostanut. Korkeakoulun lopputyö oli käytännönläheinen mahdollisuus valmistaa mittalaite.
Hankiola astui alalle, jota ei oikeastaan ollut olemassa.
– Kyllähän alkuvuosina minulle naurettiinkin, että polkupyörien renkaita mittaat.
Ensimmäisen asiakkaan saaminen on tarina itsessään. Hankiolalla oli hallussaan insinöörityönsä rengastestin tulokset, kun Milanossa järjestettiin alan messut keväällä 2003. Paikalle mennyt Hankiolan kaveri ojensi tulokset Vittoria-rengasyhtiön tuotejohtajalle.
Ensimmäisen mittalaitteen suunnitteluun meni vuosi ja tuhat tuntia.
Petri Hankiola
Hankiola kertoo tulosten vahvistaneen Vittorian omia käsityksiä, ja olivat toisaalta suotuisat, kun kilpailijat jäivät taakse. Seuraavana päivänä sähköpostinvaihdolla alkoi ensimmäinen asiakkuus, joka jatkuu yhä.
Mutta miten suomalaisesta yksinyrittäjästä tuli alan suosima luottolaboratorio?
– Ensimmäisen mittalaitteen suunnitteluun meni vuosi ja tuhat tuntia. Se otti niin koville.
Toisin sanoen huipputarkkojen testitulosten saaminen on vaativaa.
– Se viimeinen tarkkuus on kruununjalokivemme, meillä on vierinvastuksen mittaamiseen ainutlaatuisen tarkka laite.
Vetojuhtana yrityksen toimeksiannoissa ovat polkupyöränrenkaat, lisäksi lukuisilla eri laitteilla testataan muun muassa autonrenkaita, koripalloja ja ketjuöljyjä.
Tilaajina ovat lehdistön ja ammattilaispyöräilytallien lisäksi rengasyhtiöiden sekä tuotekehitys- että markkinointiosastot.
– Johtajat näkevät tuloksista faktat siitä, miten suunnitteluosasto on onnistunut.
Valmistajat tilaavat säännöllisesti myös vertailuja.
– He haluavat nähdä, tekeekö kilpailija jonkin muutoksen, vaikka renkaan tuotenimi säilyy samana.
Mahdolliset huijaukset erikoisrenkailla paljastuisivat Hankiolan mukaan vääjäämättä.
– Se on itsenäisen laboratorion hyvä puoli.
– Emme tee yhteistyötä kenenkään kanssa. Kaikki yritykset ovat minulla asiakkaina
Rengasjätti Michelin on Hankiolan mukaan luottanut Wheel Energyn tuloksiin jo vuosikymmenen ajan.
– Michelin pystyisi tekemään maailman parhaan renkaan, mutta he eivät halua olla testivoittaja, Hankiola yllättää.
Kyse on siitä, että vertailun voittaneeseen tuotteeseen kohdistuu ylimääräisiäkin paineita ja odotuksia.
– Michelin katsoo, että on parempi olla testin toinen tai kolmas, kun erot ovat niin pienet.
Kovassa kilpailussa raha ratkaisee. Hankiola kuvailee, kuinka esimerkiksi polkupyörän ensiasennusrenkaassa haetaan sopivinta hinta-laatusuhdetta, ei ylivertaista tuotetta.
– Ekologisuus näkyy nyt tällä alalla, kierrätysmateriaalien käyttö asettaa haasteita märkäpidolle ja kestävyydelle.
Varsinais-Suomen murre kuuluu yhä Salossa syntyneen Hankiolan puheessa.
Nastolaan hän tutustui vaimonsa kanssa sattumalta vuonna 2005, kun pariskunta oli ohikulkumatkalla palatessaan pyöräilykilpailusta.
– Ajettiin Nastolan kirkon ohi, ja nähtiin, että tämähän on huippuhieno paikka, järvet ja kaikki. Päätettiin muuttaa sitten kun rouva valmistuu yliopistosta.
Nyt Hankiola kokee, että Wheel Energy alkaa olla ”tapissaan” siinä, mitä yksinyrittäjä ehtii tekemään.
– Vauhti kasvaa, hän kuitenkin povaa.
– Uusia laitteita on tulossa, mennään kohti vähän erilaisia urheilulajien testauksia.