Jääspeedway rantautuu Messilän satamaan.
Jääspeedwayn sm-semifinaali ajetaan Messilän satamassa tulevana lauantaina. Lajissa kisataan lyhyissä erissä jäärataa ilman jarruja, ja huippunopeudet voivat nousta 140 kilometriin tunnissa.
– Siinä on nopea tempo, ja se on niin nopeaa, ettei siinä kuljettajana ehdi edes jännittämään. Menet lähtötilanteeseen, ja lähtö tapahtuu silmänräpäyksessä. Sitten ajat noin minuutin aivan täysiä, Messilän rataa tekevä Salpausselän Moottorikerhon hallituksen jäsen Tomi Norola avaa lajin hurmaa.
– Ei voi ajatella, että yritän ensi kerralla mennä kaverista ohi, kun tulee tilanne. Sitä seuraavaa tilannetta ei tule. Heti on mentävä ohi, jos jossain on tilaa. Erän jälkeen adrenaliini ja pulssi ovat jonkinmoisia, varsinkin jos sattuu ajamaan erävoiton. Se ruokkii omaa fiilistä seuraavaan erään, ja nälkä kasvaa.
Jääspeedwayssä radalla on aina samaan aikaan neljä kilpailijaa. Alkusarjassa jokainen kuski ajaa viisi erää, ja eriä on yhteensä kaksikymmentä. Alkusarjaa seuraavat semifinaali ja finaali.
– Neljän noin minuutin kestävän erän jälkeen on harjaustauko ja radan kunnostus. Pyörissä on alla 28 milliä pitkät piikit, jotka syövät radan hurjaan kuntoon. Kunnostustauko on pidempi kuin itse ajotapahtuma, Norola kertoo.
Vauhdikkaan lajin erät alkavat lauantaina kello 12.10. Norola arvioi kilpa-ajon loppuvan kello 15–16.
– Aikataulu on vähän liukuva, jos tulee kolareita tai ambulanssitaukoa. Laji on aika herkkä loukkaantumisille.
Messilän satamassa on Norolan mukaan hyvä seurata kilpa-ajoa.
– Yhdeltä paikalta näkee kaikki tapahtumat. Tässä on aallonmurtaja, mihin yleisö pääsee. Meille tulee konevuokraamosta aitoja, niin radan viereenkin pääsee.
Myös perinteisiä tapahtumamukavuuksiakin tulee tarjolle.
– Meillä on nakkikioski, limua, kahvia ja varmaankin jotain sämpylää. Olemme Messilä Campingin alueella, niin harjaustauolla ehtii käydä sielläkin puraisemassa jotakin.
Messilän radan tekemisessä on ollut kova työ.
– Meitä on ollut kaksi kaveria jäädyttämässä, auraamassa ja merkkaamassa. Olin itsenäisyyspäivänä jäädyttämässä, ja putosin jäihin kaksi kertaa. Siitä asti olemme tehneet tätä, ja varmaankin sata tuntia siihen on yhteensä mennyt, Norola kertoi viime perjantaina.
Lauantaina työt jatkuivat talkooporukan kanssa.
Ennen kilpailun alkamista Asikkalan Moottorikerhon ja Salpausselän Moottorikerhon nuorille järjestämä crossikoulu esittäytyy kello 10–12. Crossikoulu on kaikille päijäthämäläisille motocrossista, CC:stä tai endurosta kiinnostuneille junioreille ja aloittelijoille tarkoitettua harrastetoiminta.
Koulu opastaa nuoria kuljettajia, niin tyttöjä kuin poikiakin, lajin saloihin.
Crossikoulua ajetaan vuoroviikoin Hollolan Kukonkoivun ja Asikkalan Vesivehmaan crossiradoilla. Koulu vierailee myös muilla lähialueiden radoilla.