Hollolan kunta uudistaa koko ilmeensä tämän vuoden aikana

Hollolan kunnanhallituksen puheenjohtaja Eero Virta (kok.), valtuuston puheenjohtaja Jarkko Niemi (sdp.), kunnanjohtaja Päivi Rahkonen, talousjohtaja Hanna Hurmola-Remmi, erityisasiantuntija Tuula Nurminen sekä markkinoinnin ja viestinnän asiantuntija Riikka Savela ovat saaneet jo uudet, brändinmukaiset paidat. Tuomas Räihä

Tuomas Räihä

Hollolan kunta panostaa entistä enemmän kuntamarkkinointiin ja osana tätä panostusta kunnalle on luotu uusi brändi. Aikaisemmin kunnassa on ollut ohjeistuksia graafisesta ilmestä, mutta kokonainen brändi-ilme on ensimmäinen laatuaan.

– Tavoitteena oli se, että saisimme uutta ilmettä ja ehkä vähän nuorekkuutta ja erottautuisimme positiivisesti, kunnan talousjohtaja Hanna Hurmola-Remmi sanoo.

Erottautumista haetaan muun muassa aitoudella, selkeydellä ja yksinkertaisuudella. Brändin johtoajatus, joka löytyi jo työn alkuvaiheessa, on tiivistynyt kahteen sanaan ”monta luontoa”.

– Tavoitteena on nimenomaan vaikuttaa mielikuviin ja synnyttää positiivista muistijälkeä tai vahvistaa sitä, brändityössä tiiviisti mukana ollut kunnan erityisasiantuntija Tuula Nurminen toteaa.

Brändiä rakennettaessa myös kuntalaiset ovat päässeet mukaan. Ensimmäiset kuntalaismielipiteet saatiin alkusyksyn työpajoista, joihin oli kutsuttu eri-ikäisiä ja eri kohderyhmiä edustavia kuntalaisia kertomaan ajatuksiaan Hollolasta.

Työpajojen pohjalta laadittiin avoin laajempi verkkokysely, johon saatiin 190 vastausta ja niiden pohjalta mainostoimisto KMG Turku laati ensimmäiset ehdotukset uudeksi brändimielikuvaksi. Esimerkiksi koko brändin johtoajatus ”monta luontoa” on muodostunut siksi, että kuntalaiset nostivat nimenomaan luonnon esiin Hollolasta puhuessaan.

Hollolan brändi tulee perustumaan tarinoihin, joita käytetään läpi koko kunnan viestinnän. Tärkeässä roolissa visuaalisessa ilmeessä tulevat olemaan kuntalaiset.

– Tarkoitus on, että käytämme vain aitoja hollolalaisista otettuja valokuvia, eikä kuvapankkikuvia, Nurminen kertoo.

Noin 15 000 euroa sekä kunnan henkilöstön työpanosta vaatinut brändi esitellään yleisölle lauantaina 1.2. lanseeraustapahtumassa. Sitä ennen uutta brändiä koulutetaan kunnan henkilöstölle. Tulevaisuudessa, hyvin pitkälti jo tänä vuonna, uutta brändi-ilmettä ei voi olla huomaamatta, jos vähänkään seuraa kunnan asioita.

– Tämän vuoden tavoitteena on myös verkkosivu-uudistus, joten tämä brändi tulee näkymään myös nettisivuilla, kun niin pitkälle päästään. Kokonaisilme muuttuu täysin. Kaikki, missä Hollola näkyy, tulee uuden brändin mukaiseksi, Hurmola-Remmi linjaa.

Nurminen sanoo, että värimaailma, kuvitusmaailma ja tarinallistaminen eivät kuitenkaan tuota tulosta hetkessä.

– Odotuksissa on, että vuoden päästä muistettaisiin, että ”ainiin Hollolan ilmoituksissa on niitä tarinoita.” Minulla on sellainen kutina, että niitä tarinoita aletaan odottamaan.

Keskustelu