Ferroplanin uusi toimitusjohtaja kokosi unelmatiimin

Pentti Patosalmi jättää luottavaisena toimitusjohtajan pestin Minna Patosalmelle ja siirtyy itse yrityksen hallituksen puheenjohtajaksi.

Stiina Ikonen

Minna Patosalmi, 35, muistaa lapsuudestaan perheensä autotallin, joka oli täynnä erilaisia metalliosia.

- Ne olivat teräviä, eikä talliin saanut mennä, Ferroplanin tuore toimitusjohtaja muistelee.

Erilaisten kuljetinratkaisujen valmistamiseen erikoistuneen yrityksen alkutaipaleesta on kulunut yli 30 vuotta. Perustajansa Pentti Patosalmen, 66, autotalliin rakentamasta nyrkkipajasta on kasvanut yli 50 henkilöä työllistävä kansainvälinen yritys, jonka toimipaikka on edelleen Orimattilassa. Komponentteja valmistava tytäryritys sijaitsee Latviassa.

Parhaimpina vuosina yrityksen liikevaihto on yltänyt kymmeneen miljoonaan euroon. Viime vuoden liikevaihto on 6-7 miljoonaa.

Pentti Patosalmi luovutti Ferroplanin vetovastuun vuodenvaihteessa tyttärelleen, joka on toiminut perheyrityksen markkinointi- ja talouspäällikkönä yhdentoista vuoden ajan ja on perheyrityksen osaomistaja.

Valtakunnallisesta omistajanvaihdosbarometrin mukaan vuosittain perheen sisällä omistajaa vaihtaa noin 1 800 yritystä. Barometrin mukaan 23 prosenttia yrittäjistä uskoo löytävänsä jatkajan perheen sisältä.

Uuden toimitusjohtajan myötä Ferroplan tähyää entistä tanakammin kansainvälisille markkinoille.

- Itse olen ollut enempi mutteri- ja hitsaustason osaaja, Pentti Patosalmi myöntää.

Minna Patosalmi on vuosien mittaan saanut vapaat kädet toteuttaa villejäkin ideoita.

- Olemme esimerkiksi menneet messuille pinkki tehdas -idealla. Lisäksi olen perustanut yritykseen kaksi vuotta sitten ”dream teamin”, joka ei ole perinteinen firman johtoryhmä, vaan avoimella haulla eri osastoilta koottu porukka. Kokoonnumme noin kerran kuukaudessa, ja käymme läpi ihan strategisen tason asioita, tarvikehankintoja ja muita asioita, joita jäsenet haluavat tuoda ryhmään. Kaikki työntekijät ovat tervetulleita kuuntelemaan kokouksia, hän kertoo.

- Itse asiassa koko vaihdospäivämäärä ja tiedotus sukupolvenvaihdoksesta lähti dream teamin aloitteesta. Meiltä haluttiin tietää, milloin tämä oikein tapahtuu.

Patosalmi on kuullut kehuja unelmatiimistään, ja Ferroplanin toimintamallia on kopioitu.

Aina ei ole ollut aivan päivänselvää, että tytär jatkaisi perheyrityksessä.

- Valmistuin vuonna 2004, olin kesätöissä osuuspankissa ja hain muualle töihin. Mutta en sitten lähtenytkään, kun ei ollut tarjolla tarpeeksi houkuttelevaa juttua.

Kun kirjanpitoa alettiin tehdä talon sisältä käsin, se osa-alue lankesi kauppatieteiden maisteriksi opiskelleen Minnan hoidettavaksi.

- Taloushallinto tuli sivuhommaksi. Minun intohimoni on markkinointi, joten en ole surullinen, että joudun luopumaan kirjanpitotöistä.

Markkinointipäällikön työnkuvaan on kuulunut yrityksen myynnin tukeminen suunnittelemalla ja kehittämällä tuotteiden ja palveluiden näkyvyyttä eri medioissa.

Tuoreen keulahahmon työlistalla on aloittaa jo tällä viikolla palautekeskustelut henkilöstön kanssa.

- Haluan tietää, mitä odotuksia heillä on minulle, ja kertoa, mitä odotuksia minulla itselläni on.

Isän luottamus tyttäreen on vahvaa tekoa.

- Meillä on raju pyrkimys kansainvälistymiseen, ja hinku ja halu viedä ympäristöteknologiaa maailmalle, Pentti Patosalmi huomauttaa.

Hän itse on edelleen vahvasti mukana yrityksen arjessa, mutta myös järjestötoiminnassa. Päijät-Hämeen yrittäjäyhdistyksen puheenjohtaja arvioi, että järjestötoimintaan on kulunut parikymmentä päivää vuodessa.

- Voisi tietysti miettiä, mitä omassa firmassa olisi siinä ajassa saanut aikaan, mutta jos yrittäjä jää liikaa omien seiniensä sisälle, alkaa taantuma, hän filosofoi.