Ajankohtaista

Kirpputorien 50/50-palvelun suosio on yllättänyt yrittäjät

Erilaiset fifty fifty -palvelut ovat nostaneet suosiotaan kirpputoreilla ympäri Lahden seutua. 50/50 -palvelun lähtökohtana on, että asiakas tuo myytävät tavarat kirpputorille, joka huolehtii tuotteiden hinnoittelusta, myynnistä ja pöydän ylläpidosta. Lopuksi mahdollinen tuotto jaetaan asiakkaan kanssa tasan.

Idean Lahteen toi asikkalalainen yrittäjä Petri Eskelinen, joka aloitti 50/50 -palvelun Lahdessa Torix -kirpputorillaan vuonna 2015. Sittemmin palvelun suosio on räjähtänyt ja Torixillakin jonoa riittää palveluun tällä hetkellä 7 kuukauden verran.

- Iso osa on sellaisia, jotka kokevat kirpputoripöydän ylläpidon aikaavieväksi tai eivät luota hinnoittelukykyynsä. Hyvää tavaraa on viety jopa kaatopaikalle, kun kirpputoripöytä on nähty liian vaivalloisena, Eskelinen pohtii.

Yrittäjäpariskunta Ali ja Minna Veziroglu päättivät hekin kokeilla 50/50 -palvelua kirpputoreillaan reilu puoli vuotta sitten ja yllättyivät sen suosiosta täysin. Veziroglujen kirpputoreilla Flamingossa, Nastolassa, jonoa palveluun on 2 kuukautta ja Lahdessa Launeen Suurkirppiksellä noin kuukauden verran.

- Nastolassa 77:stä pöydästä noin 15 on näitä 50/50 -pöytiä. Palvelu on niin suosittua, että sillä voisi täyttää koko kirpputorin, mutta meillä on vakioasiakkaita, jotka yhä haluavat hinnoitella ja hoitaa pöydän itsenäisesti ja heitäkin on palveltava, Minna Veziroglu sanoo.

Fifty fifty -palvelussa tavaraa pidetään liikkestä riippuen esillä noin kuukauden verran. Kaikkea tuotua ei aina laiteta myyntiin, vaan tuotteen kunto tarkastetaan huolella.

- Jotkut ajattelevat, että tuovat jotain vanhaa 50/50 -myyntiin ja kokeilevat josko se menisi kaupaksi. Katsomme mikä tuodusta tavarasta on myytävää ja loput annamme takaisin asiakkaalle, selittää Minna Veziroglu.

Ennakkoluulojakin palvelun kate on herättänyt, mutta pääsääntöisesti asiakkailta saatu palaute on ollut hyvää.

- Ihmiset ymmärtävät pöydän laittamiseen ja ylläpitoon käytetyn työajan. Lisäksi monelle kirpputorituotto on lisätienestiä ja jokaisesta eurosta ollaan iloisia. 50/50 -palvelussa tavarat vain tuodaan ja lopuksi kerätään palkkio, mikä sopii monelle mainiosti, Ali Veziroglu tuumaa.

Yli 15-vuotta kirpputorien parissa puuhastellut Ali Veziroglu on nähnyt kuinka kirpputorien määrä on vuosien saatossa kasvanut räjähdysmäisesti Lahden seudulla. Vaikka kierrätysbuumi on yleisesti korkealla, omien kirpputoripöytien ylläpitäminen on vähentynyt viime vuosina.

- Ihmiset ovat nykyään niin kiireisiä, ettei heillä ole aikaa laittaa tai huoltaa pöytiä, hän arvioi.

Ali Veziroglun mukaan kirpputorikäyttäytymisen olisi myös kehityttävä. Nyt kirpputoreille tullaan etsimään jotain tiettyä tuotetta ja kierretään tilat nopeasti. Kirpputorien pitäisi olla enemmän paikkoja, joihin tullaan tutkimaan ja penkomaan ajan kanssa.

- Voisikin sanoa, että tällä hetkellä toiminnan kantava voima eivät ole niinkään vakiokävijät, vaan esimerkiksi venäläiset tai aasialaiset turistit, jotka tulevat ostoksille kirpputorille kuin mihin tahansa kauppaan.

Muutoksen puolesta puhuu myös Torixin Petri Eskelinen.

- Tuotetarjontaahan on paljon, mutta kaupankäynnin myynnillinen rakenne on murroksessa. Torixilla olemme kehittäneet toimintaa siten, että tarjoamme myös palvelua, jossa tavarat ovat jaettu osastoihin esimerkiksi miehille ja naisille ja jopa koottain, hän selittää.

Visionäärinä Eskelinen näkee tulevaisuudessa kirpputorien ottavan vielä paremmin koppia verkkomaailmasta.

- Esimerkiksi robotti voisi kuvata jokaisen tuotteen liukuhihnalta ja päivittää sen suoraan verkkopalveluun, hän maalailee.

Ruska Paronen

Suosittelemme