Ajankohtaista

Asikkalalainen Oatlaws kansainvälisen ruokainnovaatiokilpailun voittoon

Teppo Ylä-Hemmilän mukaan lisää jäniksiä löytyy hatusta, ja uusia innovaatioita kehitellään paraikaa. Kuva: Mirja Hussain

Asikkalalaisyritys Oatlaws voitti viime viikolla Lontoossa järjestetyssä maailman ruokainnovaatiokilpailussa parhaan uuden brändin tittelin. Oatlaws valmistaa erilaisia kaurapohjaisia juomajauheita aamiais-, välipala- sekä lisäravinnetarkoituksiin. Voittokategorian lisäksi yrityksen Power oats pro -jauhesekoitus kilpaili parhaan terveys- ja hyvinvointituotteen kategoriassa.

World Food Innovation Awards on brittien arvostetuin vieraanvaraisuuden ja ruokapuolen tapahtuma, jonka painotus vaihtelee vuosittain. Kilpailua ylläpitää yksi maailman suurimmista ruoka ja juomapuolen julkaisuista FoodBev media.

Torstaina puhelimeen vastasi rauhallinen Teppo Ylä-Hemmilä.

- Onhan tämä Lontoo aika jäätävän kokoinen paikka suomalaiselle yrittäjälle. Tippa ei tullut linssiin, mutta aika absurdilta voitto tuntuu, hän kuvailee.

Kilpailussa Oatlawsia luonnehdittiin mieleenpainuvaksi brändiksi, jonka viesti "laittoman hyvää kauraa Suomesta" oli helppo omaksua sekä tunnistaa.

- Tuomarit näkivät meissä särmää. Lisäksi brändi on rakennettu hyvin omanlaisekseen ja uniikiksi, Ylä-Hemmilä sanoo.

Oatlawsin tuotteet ja brändi on suunniteltu alunperinkin kansainväliseksi ja vientiin tähdäten. Nollasta sataan ei mennä hetkessä, ja sen tunnustaa yrittäjäkin. Kilpailusta saadun näkyvyyden hyödyntäminen on jatkossa itsestä kiinni.

- Nyt on otettu hyviä askelmerkkejä eteenpäin ja avattu ovia sekä verkostoiduttu, suoria kontakteja ei kilpailussa jaeltu, Ylä-Hemmilä tuumaa.

Hänen mukaansa voitossa ei ole kyse pelkästään oman brändin saamasta tunnustuksesta, vaan koko suomalaisen kaurateollisuuden kansainvälisestä esiintulosta, jonka puolesta saa seistä ylpeänä.

- Onhan se kova juttu, että Englannissa tunnistetaan maailman parhaan kauran tulevan Suomesta, hän virkkoo.

Ylä-Hemmilän mielestä Suomessa elintarvikkeiden viennissä ollaan hieman kapeakatseisia. Suomalaisia tuotteita on viety jo vuosia ulkomaille puhdasta luontoa, pohjoismaisuutta sekä laatua markkinoiden. Puhtauden katsotaan kuitenkin olevan jo suomalaisen tuotteen itseisarvo, eikä se herätä enää tunteita esimerkiksi Länsi-Euroopassa.

- Ehkä Aasiassa puhdas luonto voisi toimia myyntivalttina yhä tänä päivänä, mutta briteissä myös kotimaisen ruoan ajatellaan olevan puhdasta ja laadukasta. Suomessa yritysten pitäisi vielä enemmän pohtia, millä tavalla tuotteita lanseerataan ulkomaille ja millä omaperäisellä tavalla tuotteelle saadaan lisäarvoa, Ylä-Hemmilä pohtii.

Oatlawsin ensimmäiset tuotteet saatiin markkinoille vasta viime marraskuussa, mutta tuoteperheeseen laajennusta suunnitellaan paraikaa.

- Jäniksiä löytyy hatusta ja uusia innovaatioita on kehitelty. Saattaa myös olla, että tulevaisuudessa innovaatioiden rinnalle ilmestyy perinteisempiäkin kauratuotteita, Ylä-Hemmilä paljastaa.

Ruska Paronen

Suosittelemme