Ajankohtaista

Lakimuutos lopetti taksipäivystyksen Vääksyssä

Asikkalan Taksit ry:n puheenjohtaja Hannu Huovinen kertoo, että ympärivuorokautinen päivystys on mahdollista palauttaa, mutta ilmaiseksi kuskit tuskin enää kopissa istuvat. Kuva: Tuomas Räihä

Uusi taksiliikennelaki tuli voimaan heinäkuun alussa ja toi tullessaan suuria muutoksia taksialalle. Yksi suurimmista muutoksista oli se, että taksikuskeilta poistui päivystysvelvollisuus. Ennen pienemmilläkin paikkakunnilla oli taksi saatavissa joka päivä mihin vuorokauden aikaan tahansa. Enää näin ei välttämättä ole.

Hämeen Taksiyrittäjien puheenjohtaja Jari Kasakkamäki kertoo, että joka puolella Päijät-Hämettäkään ei enää päivystetä. Tämä on tilanne myös Asikkalassa.

- Jokainen autoilija on tietysti yrittänyt vähän priorisoida sitä, että silloin kun kyytejä on enemmän, niin ollaan töissä. Sitten kun on hiljaista, niin voi olla, että ei olla töissä, Asikkalan Taksit ry:n puheenjohtaja ja taksiyrittäjä Hannu Huovinen kertoo.

- Tähän asti olemme orjallisesti päivystäneet 24/7 Vääksyn taksiasemalla. Vuosikymmeniä on joku ollut yötä päivää, hän jatkaa.

Päivystysvelvoitteen poistuminen on vaikuttanut myös hieman syrjemmällä.

- Ennen päivystin yötä päivää. Nyt ei tarvitse olla koko aikaa, vaan perheellekin voi antaa aikaa, kalkkislainen taksiyrittäjä Eija Tommola sanoo.

Vaikka päivystäminen yöllä on loppunut, ennakkotilaukset hoidetaan edelleen kuten ennenkin myös yöaikaan.

Kasakkamäen mukaan päivystyksen loppuminen jättää asiakkaan joissakin paikoissa oman onnensa nojaan. Hän muistuttaa, että taksiliikennettä on Suomessa totuttu saamaan ympäri vuorokauden.

- Kyllä minä sen ymmärrän yrittäjänkin näkökulmasta. Kun sitä velvoitetta ei enää ole, niin on ehkä mukavampiakin paikkoja viettää yönsä kuin taksikopilla.

Asikkalassakin on ollut usein iltoja ja öitä, ettei kyytejä ole ollut yhtään.

- Tässä on välillä oltu 10-15 tuntiakin, eikä ole yhtään kyytiä tullut. Se on turruttanutkin osaksi meitä, Huovinen sanoo.

- Olemme tavallaan omalta osaltamme huonontaneet palvelua, mutta eipä ole kilpailijoitakaan näkynyt.

Huovinen kertoo, että kunnan puolella ollaan oltu harmissaan siitä, että jos satunnainen kulkija tai matkailija jää Asikkalassa ilman taksikyytiä. Se on huonoa mainosta myös kunnalle.

- Minä olen sanonut, että kyllä me voimme päivystyksen järjestää, jos sellainen tänne halutaan.

Entisenlaiseen päivystykseen, jossa kuskit istuivat ilman palkkaa odottamassa mahdollisia kyytejä, tuskin on kuitenkaan paluuta.

Toinen suuri muutos on ollut se, asemapaikkavelvoitteetkin ovat poistuneet: nyt taksit saavat ottaa asiakkaista mistä tahansa, kun ennen heidän piti palata kyydin jälkeen takaisin asemapaikkaansa.

Tommola kertoo, että häneen tuokaan muutos ei ole vaikuttanut, sillä hänen päivänsä koostuu yleensä koulukyydeistä ja asiointivuoroista.

Vääksyn kuskit sen sijaan saattavat lähteä välillä muuallekin.

- Jos Lahdessa tai jossain lähiympäristössä on ajoja, voi olla, että olemme siellä, Huovinen toteaa.

Uusi laki myös poisti taksilupien rajoitukset ja avasi alan uusille yrittäjille. Näitä ei kuitenkaan ole Asikkalassa näkynyt.

- Aikaisemmin puhuttiin, että niitä voisi tulla vaikka kuinka paljon, mutta ei ole ainakaan meillä päin näkynyt, Eija Tommola sanoo.

Kasakkamäen mukaan Päijät-Hämeessä ainakin Lahdessa on näkynyt joitain uusia toimijoita, mutta kaiken kaikkiaan koko taksiala on myllerryksen jälkeen vielä hieman sekaisin.

- Kun mennään vaikka vuoden päivät eteenpäin, niin sitten tämä on varmaan aika paljon tasoittunut ja selvinnyt, mikä tämä tilanne oikeasti on.

Tuomas Räihä

Suosittelemme