Ajankohtaista

Moottorit pärisevät ja lumi pöllyää Hähkäjärven jäällä

Lumi pöllyää ja moottorit pärisevät lauantaisin Hähkäjärven jäällä, kun ympäri maakuntaa ja kauempaakin saapuvat ratinveivaajat tulevat testaamaan ajotaitojaan jääkannen päällä. Viime lauantaina Päijät-Hämeen Urheiluautoilijoiden jääradalla kaasuteltiin neljättä kertaa.

- Radan suosio on vähän yllättänyt. Kaukaisimmat minun tiedossani olevat kuljettajat ovat tulleet Vantaalta asti. Keskimäärin kuljettajia on ollut parisenkymmentä, Päijät-Hämeen Urheiluautoilijoiden puheenjohtaja Jouni Ikävalko kertoo.

Hänen mukaansa jääradan saaminen Hähkäjärvelle oli kohtuullisen kivuton prosessi, sillä niin Kärkölän kunta kuin Koskisen oy:kin suhtautuivat hankkeeseen positiivisesti.

- Maastoajolupa on haettu viideksi vuodeksi, ja tarkoitus olisi jatkaa toimintaa ainakin sinne vuoteen 2023 asti. Jääradat ovat monessa paikassa ennemminkin katoamaan päin. Lähiseudulla on viime talvina ollut yksityisen auraama rata Hämeenkoskella, mutta en tiedä, onko siellä tänä talvena ajettu, Ikävalko kertoo.

Kuluvana talvena järvien jäälle ajettujen ratojen ongelmana on ollut jäälle noussut vesi.

- Meillä kävi tuuri, että käytiin auraamassa tuo ura juuri sopivaan aikaan, ja se jäätyi hyvin. Mutta jo tuollakin menee radalta sivuun, niin siellä on lumen alla viisi senttiä vettä.

Hähkäjärven rata on kilometrin pituinen, ja sille pääsee ajamaan AKK:n sääntöjen mukaisella kilpa-autolla tai siviiliautolla sallittuna ajoaikana lauantaisin kello 11-14. Päijät-Hämeen UA:n ulkopuolisilta kuskeilta peritään ratamaksu.

- Radalle on pyritty tekemään erilaista mutkaa molempiin suuntiin. Huippunopeudet nousevat varmaan johonkin 80-100 kilometriin tunnissa, Ikävalko kertoo.

Viime lauantaina puolet radalla olleista autoista oli siviiliautoja, ja myös alaikäiset pääsevät kokeilemaan ajamista, jos huoltaja on mukana.

Yksi lauantain nuorimmista kuskeista oli isänsä mukana radalle tullut 13-vuotias Joni Ikävalko, joka käskytti tyylillä Mazda 323:aan.

- Olen aloittanut autolla ajamisen tänä talvena täällä radalla. Aluksi oli vähän vaikeaa ja nykivää, mutta koko ajan paranee.

Omia huippunopeuksiaan Ikävalko ei osannut kertoa, koska Mazdasta oli riisuttu kaikki ylimääräinen nopeusmittari mukaan lukien. Jonin mukaan punainen ajokki on kuitenkin oiva peli harjoitella ajamista.

- Aluksi ei tarvitse päästä kauhean kovaa, kunhan oppii ajamaan varmasti.

Rajojaankin pääsee jäällä koettelemaan.

- Äsken kävin penkassa. Sitten on vaan odoteltava, että joku tulee hinaamaan takaisin radalle, ja kokeiltava uudestaan, nuori kuljettaja tuumasi.

Juttua on muokattu 30.1. kello 8.26. Kylis-yhdistys on muutettu Järvelän kyläyhdistykseksi. Kylis on yhdistyksen kylätuvan nimi.

Ville Hakala
ville.hakala@seutuneloset.fi
@

Suosittelemme