Ajankohtaista

Tuotteen kestävyys on satavuotiaan vaatevalmistajan kunnia-asia

Risto Rosendahl on Naisten Pukutehtaan toimitusjohtaja kolmannessa polvessa. Kuva: Marjaana Kontu

Kotimainen vaateteollisuus on kokenut kovia, mutta hollolalainen Naisten Pukutehdas on onnistunut uimaan vastavirtaan.

Satavuotista taivaltaan juhlistava yritys suunnittelee myymäläketjun laajentamista ja aikoo tänä vuonna ottaa käyttöön kansainvälisestikin ainutlaatuisen sähköisen tunnisteen helpottamaan housujen ostoa.

Yritystä kolmannessa polvessa luotsaava toimitusjohtaja Risto Rosendahl kiteyttää reseptin.

– Kyllä se on ollut sopeutuminen muuttuviin tilanteisiin.

1990-luvun myllerryksestä selvittiin erikoistumalla isoihin kokoihin. Vientiin meni parhaimmillaan 70 prosenttia tuotannosta.

2000-luvulla vähittäiskaupan murrokseen reagoitiin kehittämällä omaa myymäläketjua. Taka-askeliakin on tullut, mutta iso oivallus on ollut panostaminen suomalaisnaisille sopiviin housumallistoihin.

– Mittailimme suomalaisnaisten vartaloita, kehitimme mitoitusta ja sähköistä kauppaa.

Polku on ollut pitkä, uuden konseptin ensimmäinen palveleva housukauppa perustettiin kolme vuotta sitten Helsingin keskustaan.

– Asiakkaita tuli niin paljon, ettemme pystyneet palvelemaan kaikkia.

Tässä kuussa avattiin jo kahdeksas oma myymälä Turkuun.

– Strategiamme on kivijalan ja sähköisen kaupan yhdistelmä. Myymäläverkko tulee laajentumaan, syksyllä avataan pari uutta liikettä pääkaupunkiseudulle.

Suosion salaisuus on hänestä, että tuote on kunnossa ja housut istuvia.

– Sen eteen olemme tehneet tosi paljon töitä. Kankaiden pitää olla hyvälaatuisia ja joustavia.

Keskeistä ovat asiantuntevat myyjät ja jatkuvasti päivittyvä valikoima. Enää ei keskitytä isoihin kokoihin, vaan kokoja on tarjolla 34:stä 50:een.

– Olemme muodistaneet mallistoa niin, että se kävisi yli 40-vuotiaille.

Rosendahl tietää äitien suosittelevan heitä tyttärilleen.

– Ja aika monta kertaa tulevat äiti ja tytär yhdessä ostoksille.

– Tavoite on, että ensimmäisellä sovituksella löytyy sopivat housut.

Trendikkyydestä ei tingitä ja asiakkaiden toiveisiin pyritään reagoimaan.

– Seuraamme kysyntää tarkasti. Pystymme kauden aikanakin reagoimaan nopeasti, testaamaan uusia juttuja ja vahvistamaan sitä, mikä asiakkaita kiinnostaa, on se sitten lahkeen leveys tai värit.

Yrityksen uutta, sovittamatta sopiva -ideaa on kehitetty vuosia. Tuloksena on maailman ensimmäinen sähköinen housutunniste, joka lanseerataan syksyllä.

– Sovittaminen on tylsää! Ajatus on, ettei asiakkaan ensimmäisen kerran jälkeen tarvitse enää sovittaa, vaan housun saa suoraan hyllystä.

Vielä 2000-luvun alussa yrityksellä oli omaa tuotantoa Hollolassa, nykyään valmistus on siirretty Viroon ja Italiaan.

– Suomessa nuoret eivät vain enää halua ompelimoon töihin. Suunnittelun ja tuotekehityksen osaaminen on kuitenkin kotimaassa.

Brändin ydin on toimitusjohtajasta laatutakuu.

– Meille on kunnia-asia, että tuotteella on pitkä elinkaari.

Hän kuuleekin asiakkaan usein sanovan, että haluaa uudet,vaikka entiset ovat vielä ihan hyvät.

Yrityksen perusti ompelija Aino Rosendahl, jolla oli näpeissään kaikki tuotantovaiheet.

– Hän myös tunsi asiakkaansa, ja sen opin olemme tuoneet tähän päiväänkin.

Marjaana Kontu

Suosittelemme