Ajankohtaista

Hyvää tunnelmaa ja vanhoja kulkuneuvoja

Vääksyn Mobilisti-ilta oli ääriään myöten täynnä klassikkoautoja.

– Olemme tässä nyt viitisen vuotta olleet, ja autoja saapui tämän ajanjakson ennätysmäärä, tapahtumaa nykyään järjestävän Lions Club Asikkala/Päijänteen aktiviteettivastaava Jarmo Kallio ynnää.

Viime tiistaina kello kolmen jälkeen autoja oli saapunut Kallion mukaan jo yli viisisataa.

– Autoja lappoi koko ajan lisää. Puhutaan ainakin kuudesta sadasta autosta. Siihen vielä päälle mopot ja moottoripyörät.

Kallion mukaan tapahtuman järjestelyt sujuivat pääosin hyvin, mutta teiden varret olivat täynnä vierailijoiden autoja ja liikennekin töksähteli välillä. Tapahtuma-alueen tila loppui kesken, eikä lisätilaa noin vain saa.

– Sitä ei voi laajentaa. Päinvastoin, joudumme kenties muuttamaan paikkoja vähän. Siihen on tulossa isompi lasten leikkipuisto. Sitä ei tiedä, milloin ja mitenkä se toteutuu.
 

Mielenkiintoisimpiin Mobilisti-illassa nähtyihin museoajoneuvoihin lukeutui Heinolasta tulleen Anne Ronkaisen pinkki HubbaBubba-traktori.

Ronkaisen isän ja aviopuolison kasaamassa Valmet 20 -traktorissa on kiinnitetty paljon huomiota yksityiskohtiin.

– Sydämet on teetätetty etumaskiin, sivupelteihin ja pakoputken ympärille. Tällaisiin asioihin olen itse vaikuttanut.

– HubbaBubba sopii hyvin nimeksi, kun se on pinkki, karkkimainen ja makean näköinen, Ronkainen kiteyttää.

Mobilisti-illassa Ronkaista kiehtoo tapahtuman tunnelma.

– Ihmiset ovat täällä todella iloisia, tulevat juttelemaan ja ovat aidosti kiinnostuneita traktoreista. Tänne on kiva tulla tapaamaan ihmisiä.
 

Itävallan armeijan maastokuorma-auto Pinzgauer M710:llä Vääksyyn körötellyt Heikki Seppälä oli samoilla linjoilla.

– Täällä näkee myös muita vanhoja autoja ja harrastajia. Olen täällä jo neljättä kertaa.

Seppälä on ostanut 1974 valmistetun "pinskin" Itävallasta vuonna 2007.

– Tämä on Itävallan armeijan radioryhmän auto. Pinzgauer on edelleen Itävallan armeijan palveluskäytössä.

Seppälän mukaan vanha armeijan menopeli saa ihmiset hymyilemään.

– Siinä on karun sympaattinen ulkonäkö.

Armeijatausta näkyy myös Pinzgauerin ajo-ominaisuuksissa.

– Maantiellä se on karu ja kova. Ilman kuulosuojaimia tuolla ei pärjää. Mitä huonommalle tielle mennään, sitä paremmaksi se muuttuu. Huonokuntoisella metsätiellä sillä voi ajaa järjettömän kovaa. Ajovauhtina pystyy pitämään 70–80 km/h.
 

Nastolasta tullut Ilkka Nokelainen tarjoili yleisölle ihmeteltävää näyttävällä vuoden 1937 Chevroletillaan.

– Yleensä nämä 30-luvun autot ovat Fordeja. Chevroletia ei ole kaikilla, mies naurahtaa.

2000-luvulla auto pelastettiin ladosta ja rakennettiin nykyiseen kuntoonsa, jonka jälkeen Nokelainen osti sen.

Vanhojen autojen ystävälle yli 80-vuotias museoajoneuvo on Nokelaisen mukaan mukava ajettava.

– Tässä on hemmetin hyvä fiilis. Tällä ajaminen saattaa olla aikamoinen järkytys, jos on tottunut ajamaan vain uusilla autoilla. Siinä on traktorin etuakselisto ja sitä rataa.

– Rättirenkaat hakevat aika paljon. Jousitus on vanhanaikainen, eihän se vastaa nykyautojen jousituksia. Töyssyt tuntuvat ja renkaat hakevat kaikki mahdolliset urat.

Antti Hartikainen

Suosittelemme