Ajankohtaista

Viimeinen ruutulippu heilahtaa Kukonkoivussa syksyllä 2021

Jokamiesluokka ja muut moottorilajit loppuvat Kukonkoivun hiekkamontussa vuonna 2021. ”Jatkossa kilpailut on järjestettävä esimerkiksi Vääksyn Vesivehmaalla tai Hyvinkään vauhtipuistossa”, toteaa Päijät-Hämeen Urheiluautoilijoiden puheenjohtaja Jouni Ikävalko. Kuva: Samuli Ikäheimo

Tunnelmat päijäthämäläisten moottoriurheilun ystävien keskuudessa ovat parhaillaan kaksijakoiset. Viime viikon uutinen Pippon karting-radan saamasta jatkoajasta (Uusi Lahti 18.9.) otettiin ilolla vastaan Lahdessa, ja Iitin KymiRing tuo luonnollisesti aivan uusia ulottuvuuksia koko lajikulttuuriin.

Vuosi on kuitenkin sisältänyt myös lopullisen päätöksen Hollolan Kukonkoivun moottoriradan lopettamisesta, mikä on iso takaisku siellä kolmen vuosikymmenen ajan ajetulle jokamiesluokalle.

– Tietysti kaikki seuran jäsenet ovat pettyneitä siihen päätökseen, mikä sieltä tuli, ja että suorituspaikka häviää, toteaa Jouni Ikävalko, rataa hallinnoivan Päijät-Hämeen Urheiluautoilijoiden puheenjohtaja.

Yllätyksenä asia ei tullut, lopettaminen on ollut tapetilla jo vuosia.

Nyt sitten ajetaan tuplamatka Heinolaan. Kumpi tässä on se isompi paha? Jouni Ikävalko

– Sellainen pelko on ollut koko ajan. Aluetta ei ole juurikaan lähdetty kehittämään, kun on tiedetty, että saattaa käydä näinkin, vaikka välillä näytti jo paremmalta.

– Myös Lahden UA on käyttänyt rataa säännöllisesti, heillä on nyt sama tilanne, Ikävalko sanoo.

Kyse on moottoriradan sijoituspaikkaluvasta, josta taannoin tehtiin peruuttamispäätös. Moottoriurheilun on katsottu aiheuttavan riskin pohjavedelle.

Päij-HUA valitti perumisesta, mutta viimeisimpänä korkein hallinto-oikeus hylkäsi valituksen. KHO:n päätöksestä ei voi valittaa, joten radan kohtalo on lopullinen.

Käytännössä Kukonkoivussa voidaan vielä ajaa vuosittaiset pari kilpailua 2021 loppuun asti.

– Sinne asti on tehty jälkihoitosuunnitelma radan hallitusta alasajosta. Jokaiseen tapahtumaan on haettava lupa ympäristöviranomaiselta, Ikävalko kertoo.

Harjoittelukin on jo loppunut, koska sitä ei Ikävalkon mukaan voida enää luvittaa. Heinäkuun alusta Päij-HUA:n kuljettajat ovat harjoitelleet Heinolan Komostenkylän radalla, jota hallinnoi Heinolan UA.

– Ajomatkaa siinä aina tulee lisää, mutta hyvä että joku korvaava paikka löytyy tilalle, Ikävalko sanoo.

Moottoriharrastajia lupapäätös on vähintäänkin ihmetyttänyt. Vuosien saatossa otetuista näytteistä ei ole havaittu pohjaveden vaarantumista, eikä melustakaan ole valitettu.

– Kukonkoivu on ollut paikkana niin hyvä, kun ei ole asutusta lähellä ja ajetaan montussa. Melu on yleensä se moottoriratojen suurin ongelma.

– Luvan epääminen ei johdu meistä mitenkään, emme ole aiheuttaneet mitään. Asenteet asiaa kohtaan ovat vain muuttuneet, Jouni Ikävalko viittaa tiukentuneeseen ympäristöajatteluun.

Toisaalta raskas liikenne valtatie 12:lla jatkuu entiseen tapaan, ainakin toistaiseksi myös soranotto ratamontussa sekä bensiininjakelu läheisellä St1:n asemalla.

– Kun puhutaan hiilijalanjäljestä, niin nyt sitten ajetaan tuplamatka Heinolaan. Kumpi tässä on se isompi paha? Ikävalko pohtii.

Päij-HUA on kertonut satsanneensa rataan yli 200 000 euroa. Nyt jälkihoidossa rahaa palaa samojen rakenteiden purkamiseen, jätemaksuihin ja siivoamiseen.

– Taloudellisia takaiskuja meille tulee aika paljon. Jotain pyritään myymään muille radoille tai säästämään tuleviin hankkeisiin.

Uuden jokkisradan rakentaminen toisaalle on mahdollisuuksien rajoissa, Päij-HUA:ssa uskotaan. Taloudellisesti se olisi mittava investointi. On puhuttu sadoista tuhansista euroista, jopa miljoonasta.

– Siihen pitäisi saada muitakin toimijoita mukaan, vaikkapa moottoripyörien maastolajeja. Olisi useampi laji mitä harjoitettaisiin, jolloin kustannuksia jaettaisiin, ja käyttöaste nousisi.

Uutta rataa varten on kartoitettu lähikuntia, muun muassa Kärkölää, mutta Kukonkoivun veroista ei ole löytynyt.

– Helppoa rakentaminen ei tule olemaan, mutta usko on vahva, että siihen pystytään.

Tulevana viikonloppuna Kukonkoivussa kisaillaan jo järjestyksessään 28. jokamiesluokan Päijät-Hämeen Ajo.

– Ilmoittautuneiden (kuljettajien) määrä tulee olemaan 300–350 välissä, missä se on perinteisesti ollutkin, Jouni Ikävalko kertoo.

Lauantaina ajetaan etu- ja kardaanivetoisten EVK-sarjaa sekä niin sanotun Tuupparisarjan yleinen luokka, sunnuntaina nuorten, naisten ja yleinen luokka.

– Ensimmäistä kertaa pelkästään takamoottoriset (tuupparit) ovat omana luokkanaan. Se tuo aina lisäväriä, ja kaikille löytyy sopiva luokka, Ikävalko kertoo.

Päij-HUA:n jäsenmäärä on pysynyt vakaalla tasolla viime vuosina.

– Nuorten luokan kuljettajien määrä on kuitenkin kasvanut jonkin verran, sehän on aina hyvä asia. Paha juttu, että suorituspaikka nyt häviää, Ikävalko viittaa Kukonkoivun radan lakkauttamiseen.

Jokamiesluokan 28. Päijät-Hämeen Ajo 28.29.9. alkaen molempina päivinä kello 11 Kukonkoivun moottoriradalla (Tampereentie 362).

Suosittelemme