Ajankohtaista

Kisa kapenee Päijät-Hämeen jokkisradoilla

Vesivehmaan Tulliportin radalla ajettiin vastikään perinteinen Tulliportin ajo. Perinteisen jokkisradan käyttö saattaa lisääntyä, kun Hollolan Kukonkoivun radan toiminta lakkaa. Kuva: Tuomas Räihä

Parin vuoden päästä Vesivehmaan Tullinportin ja Heinolan Komostenkylän jokkisradoille voi virrata enemmän autoharrastajia, kun jokamiesluokan toiminta Hollolassa Kukonkoivun radalla päättyy.

Hollolassa on tähän asti järjestetty Päijät-Hämeen suurimpia jokkiskilpailuja, mutta viranomaiset ovat peruneet radan sijoittamisluvan ympäristöseikkoihin vedoten, ja keväällä radan lopettaminen sai viimeisen sinettinsä. Kilpailuja Kukonkoivussa voidaan järjestää jatkoajan turvin syksyyn 2021 asti.

Sen jälkeistä aikaa ei vielä ole suunniteltu alueen moottoriurheiluseurojen kesken, kertoo Vääksyn Urheiluautoilijoiden puheenjohtaja Timo Haarala.

– Aina on yhteistyötä tehty, mutta tämän asian tiimoilta ei ole vielä mitään tarkempaa. Pari ajokauttahan tässä on vielä aikaa siihen, Haarala sanoo.

Hän toteaa, että minkä tahansa radan lopettaminen on iso asia, joka harmittaa kaikkia lajin parissa toimivia.

– Se vaikuttaa meidänkin seuraan, koska moni asikkalalainen on käynyt Hollolassa ajamassa, ja paikalliset kisat ovat aina paikallisia kisoja. Muualle mennessä matkat aina pitenevät.

Kukonkoivun rataa hallinnoivan Päijät-Hämeen Urheiluautoilijoiden puheenjohtaja Jouni Ikävalko kommentoi taannoin Hollolan Sanomien haastattelussa, että seura on yrittänyt etsiä paikkaa uudelle radalle pitkin Päijät-Hämettä, mutta uuden radan rakentaminen olisi luonnollisesti kallis ja pitkäkestoinen projekti, jossa melu- ja ympäristökysymyksetkin vaikuttavat.

Päij-HUA on toistaiseksi siirtänyt jokamiesluokan harjoittelun Heinolan Komostenkylän radalle, joka on Tullinportin ohella toinen jäljelle jäävistä radoista.

– Kaikki nämä kolme ovat sellaisia perinteisiä jokkisratoja. Ei mitenkään ylivauhtisia, vaan karkeasti arvioiden samantyyppisiä harrasteratoja. Se on tietysti aina jokaisen kuskin oma mielipide, Timo Haarala luonnehtii.

– Kukonkoivussa on järjestetty vähän isompia kaksipäiväisiä tapahtumia, joissa on enemmän luokkia. Ei ole mahdotonta, etteikö sellaisia voisi Vesivehmaallakin järjestää, mutta tietenkin niissä on aina myös enemmän tekemistä. Kisapäivinä talkoolaisia on jo nyt paikalla jopa satakunta.

Talkootyön merkitys on kisajärjestelyjen ohella suuri myös radan kunnossapidossa, josta Tullinportissa lentokentän kupeessa vastaa noin parinkymmenen tekijän joukko.

– Aina löytyy jotain kunnostettavaa, ja sitä tehdään resurssien mukaan. Viimeisimpänä on päivitetty varikkoaluetta, jotta se olisi mahdollisimman tasainen, Haarala kertoo.

Mukana talkoissa on myös Asikkalan ja lähikuntien yrittäjiä.

– Heidän tietotaitonsa on korvaamatonta. Samoin kalusto, kuten kaivinkoneet, traktorit, kuorma-autot ja sukupuuttoon kuollut tiekarhu. Kisapäivinä tarvitaan vielä monia muitakin koneita, Haarala luettelee.

Vääksyn UA:n kalenteriin on vakiintunut aina lokakuun puolivälissä ajettava Tullinportin ajo, joka käydään myös ensi syksynä samaan aikaan.

Toissa viikonloppuna paikalliset kuskit pärjäsivät Tullinportissa hyvin: nuorten luokassa VääUA:n Aku Ahonen ja Eetu Koskema ajoivat kaksoisvoittoon, yleisen luokan voitti Päij-HUA:n Juuso Suppula ja VääUA:n Jose Viljava oli kolmas. Naisten sarjan kolmanneksi ajoi Päij-HUA:n Jaana Koskema.

– Aktiivisia kuljettajia meillä on liki kolmekymmentä, joiden joukkoon tulee säännöllisesti nuoria, sekä poikia että tyttöjä. Muutama heistä nousee ensi vuodelle yleiseen sarjaan kahdeksantoista täytettyään. Lisäksi mukana häärää paljon aktiivista huoltohenkilökuntaa, Haarala toteaa.

Vuonna 1981 perustettu Vääksyn UA lähestyy parhaillaan 40-vuotista merkkipaaluaan.

Aatu Raninen

Suosittelemme